Policjanci ostrzegają przed oszustami, którzy próbują wyłudzić pieniądze od starszych osób. Przestępcy wciąż szukają nowych metod by oszukać inne osoby. Prowadzone na szeroką skalę akcje profilaktyczne są coraz bardziej skuteczne i przynoszą efekty.
Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. W ostatnim czasie przestępcy często wykorzystują metodą oszustwa na „na policjanta” czy „członka rodziny”. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji, a także wykorzystują uczucia starszych ludzi i wyłudzają pieniądze. Jak działają sprawcy? Sposób działania sprawców jest podobny. Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o wpłacenie lub przekazanie pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację lub wpłacenie kaucji. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podając się za funkcjonariusza Policji i przekonuje, że członek rodziny ma kłopoty i podaje w jaki sposób można tej osobie pomóc. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określona kwotę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.
Policja ostrzega przed oszustwami .Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść, ale nadal zdarzają się osoby , które dały się oszukać metodą „na policjanta” i „członka rodziny”. W związku z tym apelujemy o ostrożność!
Jak nie stać się ofiarą oszustów? Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności. Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje.
Przypominamy, że w przypadku odebrania telefonu od rzekomego „wnuczka”, „funkcjonariusza”, „krewnej” z prośbą o pomoc i przekazanie pieniędzy powinniśmy natychmiast: -poinformować o takim zdarzeniu policję dzwoniąc pod nr 997.; -potwierdzić otrzymaną informację u członków rodziny; -zachować ostrożność i nie działać w pośpiechu; -pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom których nie znamy.
Napisz komentarz
Komentarze