Obecnie dostęp do podstawowych wiadomości dotyczących działalności władz miasta jest bardzo ograniczony. Na stronie malbork.pl znajdują się nieaktualne dane, bo witryna opatrzona jest napisem „serwis archiwalny”, wobec czego szereg informacji jest przeterminowanych, choćby te dotyczące bezpośrednio wydziałów urzędu. Figurują tam komórki sprzed ostatniej reorganizacji.
Za to na stronie bip.malbork.pl znajdują się archiwalne wersje wielu zakładek, bardzo istotnych z punktu widzenia dostępu do informacji publicznej, np. dotyczących przetargów, ich rozstrzygnięć, podpisanych umów itd. Jest jeszcze serwis 82-200.pl, który nie wiadomo, jaką ma pełnić rolę, bo rzadko zamieszczane są tam wieści o działalności władz miasta, większość stanowią relacje z imprez, zapowiedzi imprez, galerie zdjęć z wydarzeń nie związanych z pracą włodarzy i pracowników samorządowych. itd.
Owszem, jest np. zakładka SERWIS PRASOWY, ale nie ma tam informacji dla mediów. Wręcz przeciwnie. Jest np. „Odwiedź Urząd Miasta Malborka”, z którego można się dowiedzieć, że mieszkańcy mogą poruszać się wyłącznie po najniższych kondygnacjach magistratu, bo „Wszelkie dokumenty prosimy składać w Biurze Obsługi Interesanta (parter)”, jak głosi informacja. Poza tym wyliczono tam, co funkcjonuje na poziomie „–1”, czyli poniżej parteru. Jakby nie było wszystkich urzędników pracujących wyżej, albo mieszkańcy nie mogli mieć do nich dostępu.
Kiedy chce się sprawdzić kalendarz spotkań burmistrzów, wyskakuje komunikat: „Nie masz uprawnień, aby zobaczyć tę część witryny. Musisz się zalogować.”.
Niestety nadal nie wiadomo, kiedy oficjalne serwisy miejskie (malbork.pl i bip.malbork.pl) zaczną funkcjonować poprawnie, tzn. będą znajdować się tam aktualne informacje. Warto, by w internetowym BIP były zamieszczane zarządzenia Burmistrza Miasta Malborka, protokoły z posiedzeń komisji stałych Rady Miasta Malborka, protokoły z sesji Rady Miasta Malborka oraz odpowiedzi na interpelacje radnych. Mogłyby być tam również zamieszczane z wyprzedzeniem terminy posiedzeń komisji stałych Rady Miasta, dyżurów radnych, dane kontaktowe do urzędników w poszczególnych wydziałach.
O szerszy dostęp do informacji apelował niedawno m.in. radny Krzysztof Grylak. Dowiedział się, że przebudowa strony kosztuje majątek i nowa witryna będzie aktualizowana stopniowo.
- Rozumiemy niecierpliwość mieszkańców Malborka. Też chcielibyśmy, aby strona została zrobiona jak najszybciej, ale chcąc ją wykonać naprawdę dobrze, musimy dać sobie jeszcze trochę czasu. Przeniesienie takiej ilości danych, przygotowanie nowej szaty graficznej strony trwa. Nie mogę jeszcze podać konkretnej daty, apeluję jeszcze o troszkę cierpliwości, wierzę, że spełni ona oczekiwania zarówno prasy, jak i mieszkańców. Wzięliśmy również pod
uwagę uwagi dotyczące błędów występujących na starej stronie – komentuje Jerzy Skonieczny, wiceburmistrz Malborka.
Niestety, nikt z urzędu nie ustosunkował się do naszych pytań o publikowanie najważniejszych dokumentów dotyczących prac samorządu i urzędu w Internecie. Zdaniem wiceburmistrza, wszystko gra.
- Nie zgodzę się jednak z opinią, że BIP nie spełnia swojej funkcji, jego działanie jest prawidłowe, wprowadzane są tam wszystkie wymagane informacje i dokumenty – uważa Skonieczny.
Nie zgadza się z nim m.in. przywołany już Krzysztof Grylak, który przyznaje, że zastanawiał się, czy nie publikować protokołów z pracy organów samorządu na własną rękę.
- Przymierzam się do utworzenia na jednym z portali społecznościowych profilu „Niepubliczny biuletyn informacji publicznej”. Protokoły z obrad komisji czy Rady Miasta powinny być dostępne dla mieszkańców w każdej chwili – mówi radny Grylak.
Reklama
Urzędowe witryny pod lupą - „serwisy archiwalne"?
Najlepsze byłoby czerpanie wiadomości o pracach samorządu i urzędników wprost ze źródła, czyli choćby z oficjalnych stron internetowych Urzędu Miasta. W praktyce bywa to jednak trudne.
- 08.05.2012 10:50 (aktualizacja 01.04.2023 08:40)
Napisz komentarz
Komentarze