– Celem spektaklu jest obudzenie ludzi. Mam na myśli ochronę emocjonalności, która jest zabijana przez społeczne nakazy i ograniczenia – mówi Jolanta „Sangmo” Borysiewicz o swojej nowej sztuce realizowanej w Filharmonii Kaszubskiej.
W „Kurukulle – Ogrody Miłości” ukazane są dwa aspekty miłości: delikatna, pełna czułości i wzajemnej pomocy wyrażana przez kolor czerwony, oraz ta gniewna, symbolizowana przez ciemne barwy. – Jeśli nie kochamy się nawzajem, zaczynamy niszczyć świat. Tylko miłość jest w stanie zaprowadzić nas do raju – podkreśla Borysiewicz.
Przedstawienie może wydawać się trudne dla grającej w nim młodzieży. – Spektakl skłania do refleksji, ale ma wydźwięk pozytywny. Występowanie pod okiem pani Borysiewicz nauczyło nas rozładowywania negatywnych i pozytywnych emocji, a także rozróżniania życia od sztuki – mówią zgodnie tancerki Teatru Sarasvati.
Kostiumy od sławnej projektantki i z drugiej ręki
Tym, co z pewnością wyróżnia spektakl „Kurukulle – Ogrody Miłości”, są zjawiskowe kostiumy. Brygida Rosińska wykonała autorską kolekcję strojów wykorzystywanych w scenie pokazu mody. Uszyła także dwie czerwone suknie, które są bardzo istotne dla przedstawienia.
Część kostiumów została kupiona w second-handach przez mamy tancerek. Bardzo aktywnie w poszukiwania zaangażowała się Mirosławia Sakłak. Natomiast spódniczki baletowe uszyły Ewelina Banzemer i Iwona Musiał.
W spektaklu prezentowana będzie również kolekcja kostiumów Zofii de Ines, projektantki tworzącej dla teatru i telewizji, będącej jednym z najbardziej wziętych scenografów teatralnych, zapraszana przez najwybitniejszych polskich reżyserów i najbardziej znane teatry. Ma w swoim dorobku ponad sto różnych realizacji w kraju i za granicą.
Symbolika inspirowana kulturą Dalekiego Wschodu
Kolory w „Kurukulle – Ogrody Miłości” są pełne symboliki i mistyki wywodzącej się z kultury Dalekiego Wschodu. Róż, błękit i zieleń wykorzystane w scenie modlitwy, symbolizują niewinność i niebiańskość. Z kolei czerń jest kolorem gniewu, który nie jest ani dobry, ani zły. Jest przejawem miłości, która pobudza do życia. Czerwień symbolizuje miłość, a także pożądanie i przywiązanie. Złoty to absolutna miłość, transcendentalizm, oświecenie i łączenie się z niebem na ziemi. Symbolika ta wywodzi się od strojów cesarzy Chińskich, którzy jako jedni z nielicznych mogli nosić złote stroje. Ich władza i niepowtarzalny wygląd sprawiały, że uważano ich za kogoś mogącego łączyć się z innymi światami. Biel oznacza ostateczne wtajemniczenie w istotę bytu, osiągnięcie czystego stanu umysłu i scalenie z absolutem.
Powietrzne akrobacje wymagające ogromnej siły mięśni
Na długo w pamięci widzów spektaklu „Kurukulle – Ogrody Miłości” pozostaną również huśtawki w postaci szarf, na których cztery tancerki wykonują skomplikowane choreografie będące połączeniem gimnastyki, tańca, akrobatyki i aktorstwa. Artystki ćwiczą na nich zaledwie od pięciu miesięcy, ale nabyte umiejętności pozwalają nie tylko na wykonanie akrobacji, ale także grę aktorską. – Nie przychodzi im to łatwo ponieważ korzystanie z huśtawek wymaga ogromnej siły mięśni, zwłaszcza obręczy barkowej i rąk, a także gibkości, elastyczności, równowagi i koncentracji. Trudnością dla młodych tancerek jest także konieczność dokonywania powietrznych akrobacji w strojach teatralnych, które nie są przystosowane do tego typu ruchu. Wszystko to czyni taniec na huśtawkach bardzo trudnym wyzwaniem dla młodych artystek – podsumowuje reżyserka.
Spektakl teatralny „Kurukulle – Ogrody Miłości” będzie można obejrzeć 17 i 18 czerwca w Filharmonii Kaszubskiej. Bilety w cenie 10 zł można nabyć w kasach lub za pośrednictwem strony internetowej pod adresem: www.wck.org.pl.
Napisz komentarz
Komentarze