Powstawaniu przystani od samego początku towarzyszyło żywe zainteresowanie mieszkańców. Realizacja inwestycji, na wysokości ul. Chopina i Nad Wisłą, rozpoczęła się 24 kwietnia ub. roku. Wtedy wykonawca - konsorcjum Navimor-Invest Sp. z o.o. z Gdańska - wszedł na plac budowy. A mogło do tego nie dojść.
Dwa razy droższa
Na początku 2006 r., wg cen wówczas obowiązujących, koszt inwestycji wynosił 3 mln zł (z 25-proc. wkładem miasta). Potwierdzenie o dofinansowaniu z Unii Europejskiej uzyskano we wrześniu 2006 r. Do przetargu stanęły cztery firmy. Najniższa zaproponowana oferta wykonania zadania przewyższała o 2,7 mln zł pierwotną wartość projektu (najtańsza złożona oferta - 6,4 mln zł, najdroższa - aż 11 mln zł).
Miejscy radni w marcu 2007 r. przyznali dodatkowe 2,6 mln zł (w grudniu 2006 r. na ten cel dano tylko 897 tys. zł). Ostatecznie całkowity koszt budowy przystani to 5 789 868,57 zł. Inwestycję dofinansowano z Programu Sąsiedztwa Interreg IIIA w wysokości ok. 2,3 mln zł – w ramach projektu Infrastruktura turystyczna drogi wodnej „Berlin-Kaliningrad – Kłajpeda” w Tczewie. Jest to projekt partnerski miast Tczewa i Kłajpedy na Litwie. Pozostałe koszty budowy przystani, czyli ok. 3,5 mln zł pokryto z budżetu miasta.
Przystań z tarasem
Przystań pomyślano jako całoroczny, ogrzewany obiekt z zapleczem sanitarnym (toalety, prysznice) i usługami. Będzie nabrzeże złożone z dwóch pomostów – pływającego dla małych jednostek (kajaki, jachty) oraz pomostu o długości 100 m dla większych jednostek. Jest też slip do wodowania małych jednostek pływających. Przystań dla statków pasażerskich wykonano jako stały pomost na palach stalowych, z liną cumowniczą o długości 102 m. Wysunięcie pomostu w stronę nurtu rzeki pozwoli cumować statkom o długości całkowitej nie przekraczającej 125 m. Za przystanią pasażerską (w górę rzeki) powstaje pomost dla jachtów i małych jednostek.
Parterowy budynek przystani ma taras widokowy na dachu budynku. Pomieszczenia wewnątrz zaprojektowano funkcjonalnie (możliwość organizowania wystaw, imprez żeglarskich itp.). Przed budynkiem od strony ul. Wodnej będzie parking z miejscem dla 10 samochodów osobowych lub dla 3 autokarów.
Zdążą na czas?
- Pogoda sprzyja realizacji inwestycji – mówi Mirosław Pobłocki, wiceprezydent Tczewa. – Termin oddania przystani powinien być dotrzymany, a ewentualny poślizg to góra dwa tygodnie. Po odbiorach technicznych pozostanie kwestia ostatecznego rozliczenia inwestycji. W maju przewidziana jest wojewódzka inauguracja sezonu turystycznego z udziałem marszałka woj. pomorskiego. Przystań będzie przekazana do dyspozycji Grzegorza Żemajtisa, dyrektora Tczewskiego Centrum Sportu i Rekreacji. To ma być coś w rodzaju kapitanatu portu, zarządzającego przystanią i obiektami pływającymi.
Kolejnym elementem ożywiającym ten rejon miasta będzie łącznik pomiędzy ul. Nad Wisłą a ul. Nadbrzeżną. Zabezpieczono 800 tys. zł na ciąg pieszo-jezdny wraz ze ścieżką rowerową, ułożony z kostki polbrukowej (wcześniej Zakład Wodociagów i Kanalizacji ułożył tam kolektor). A w przyszłości pomiędzy przystanią a boiskiem Zespołu Szkół Katolickich powstanie budynek mieszkalny o podwyższonym standardzie, który wybuduje deweloper z Gdańska.
Plany na przyszłość to zagospodarowanie cypla nadwiślańskiego przy ujściu Kanału Młyńskiego, stworzenie zespołu rekreacyjnego „Park nadwiślański” i sportowej przystani wioślarskiej w sąsiedztwie dzisiejszych hangarów nad Wisłą oraz utworzenie portu jachtowego i kompleksu sportów wodnych (aquapark).
„Pętla Żuławska”
Tczewska inwestycja ma także znaczenie dla projektu „Pętla Żuław - Międzynarodowa Droga E-70”, który zakłada kompleksowy rozwój turystyki wodnej w tym obszarze do porównywalnego poziomu jak w Europie Zachodniej. Od budowy i rozbudowy infrastruktury turystycznej, oznakowania szlaków wodnych, zagospodarowania bulwarów wzdłuż szlaków wodnych, po pogłębianie koryta rzeki i regulację szlaków wodnych. Tczew jest jednym z przystanków na międzynarodowej drodze wodnej E-70 i ma duże szanse, by przyciągnąć wodniaków. „Pętla Żuławska” to program z udziałem 33 partnerów z dwóch województw, obejmujący drogi wodne Wisły od Opalenia po Górki Zachodnie, Zalew Wiślany, a także Nogat, Szkarpawę, Wisłę Królewiecką. Jest jednym z ośmiu kluczowych polskich pomysłów na rozwój turystyki. Inwestycja (za 40 mln euro) zaplanowana jest na lata 2007-2013 i będzie realizowana ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.
Reklama
Przystań ma ożywić Wisłę i Stare Miasto
TCZEW. Już niewiele dni pozostało do oddania kompleksu przystani nad Wisłą w Tczewie (29 lutego br.). Jej budowa wzbudziła kontrowersje wśród niektórych mieszkańców i radnych miasta Tczewa. Zastanawiano się czy inwestycja w ogóle ma sens i dlaczego ma tyle kosztować (ok. 5,8 mln zł).
- 11.02.2008 00:00 (aktualizacja 01.07.2023 19:32)
Napisz komentarz
Komentarze