- Jak zaczęła się pani współpraca z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim?
- Trzy lata temu, gdy zostałam zatrudniona w I LO w Tczewie, dowiedziałam się, że są zajęcia Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego dla nauczycieli umożliwiające połączenie angielskiego z teatrem, edukacją. Zapisałam się i miałam przyjemność uczestniczenia także w polsko – norweskim projekcie; wciągnęłam do pracy koleżanki, uczniów. W moim przypadku była to kontynuacja pracy w szkolnym kółku teatralnym, które wcześniej założyłam. Od razu wiedziałam, że to był dobry wybór.
- Dlaczego?
- Projekt zmienił podejście do mojego zawodu, uaktywnił mnie w dużym stopniu, czym zaraziłam moich uczniów. Od trzech lat mam grupę licząca od 3 do 7, a nawet 20 osób, a szkoła nie jest duża. Chętnych do pracy o dowolnej porze dnia, czasami nawet nocy lub w weekendy, nie brakuje. Uczniom bardzo się zajęcia podobają.
- Czego pani się nauczyła w trakcie realizacji projektu?
- Na pewno wzbogaciło to mój warsztat, jako wychowawca mogłam wykorzystać różne techniki w celu lepszego poznania moich uczniów, lepiej nimi pokierować, tchnąć trochę życia w godziny wychowawcze, czy wyjazdy, bo wiadomo, że to często w szkole sztampowo wygląda. Jedna z moich uczennic zamierza pójść na studia aktorskie, inny uczeń wybiera kierunek reżyserii, więc i oni inspirują mnie do dalszych działań. Miło jest pracować nie tylko dając, ale i czerpiąc od uczniów.
- A obecny projekt „Szeksploracje Kultury”?
- Przystąpiłam do niego z koleżankami anglistkami: Joanną Idem z I LO w Tczewie, Lilią Pawelczuk z ZSBiO w Tczewie oraz uczniami, licząc na dalszy rozwój. Działamy u siebie w szkole. Ja przygotowuję z młodzieżą przedstawienia, w tym roku będą też zajęcia z filmu. Staram się uaktywnić jak największą liczbę uczniów, aby mogli oswoić się z występowaniem publicznym, nauczyli się autoprezentacji ważnej na egzaminie maturalnym. Łączymy przyjemne z pożytecznym.
- Jak wygląda na co dzień wasza praca?
- Na początku roku szkolnego odbywa się burza mózgów, rozmawiamy, czego byśmy chcieli, co może się przydać szkole. Co tydzień mamy spotkania, które trwają po dwie godziny, czasami dłużej. Próbujemy wykorzystywać wiedzę z poprzednich latach, np. odbywają się u nas darmowe zabawy i rozwijające gry integracyjne, które poznaliśmy m.in. dzięki współpracy z panią Marzeną Wojciechowską – Orszulak, ekspertem Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
- Wychodzicie ze swoją teatralną działalnością poza szkołę…
- W ub. roku dodatkowo uczestniczyliśmy w projekcie Aktywator Fundacji Pokolenia; udało nam się zorganizować w szkole warsztaty teatralne dla licealistów i gimnazjalistów. Dzięki projektom Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego mamy zaprzyjaźnionych nauczycieli i grupy teatralne z całego regionu.
Szekspir w filmie, sztuce i literaturze
Projekt szkolny „Szeksploracje Kultury” rozpoczął się w maju 2013 r. i potrwa do grudnia 2014 r. Jego celem jest zapoznanie młodych i starszych Polaków oraz Norwegów z kulturowym dziedzictwem Szekspira, jego obecnością w filmie, sztuce i literaturze oraz wykorzystanie tej tematyki do poznawania własnej historii. Uczestniczy w nim 20 nauczycieli z grupami uczniów ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z woj. pomorskiego. Zaplanowane są szkolenia dla nauczycieli z zakresu sztuki - film, teatr, drama. Przewiduje się też polsko-norweskie warsztaty dla uczniów i nauczycieli podczas XVII Festiwalu Szekspirowskiego, przegląd spektakli oraz filmów młodzieżowych powstałych we współpracy z nauczycielami, konkursy artystyczne i wystawę prac młodzieżowych. Będą wizyty studyjne uczestników w Oslo i Bergen, ogólnopolska konferencja na temat obecności Szekspira w sztuce filmowej oraz młodzieżowy Obóz Szekspirowski dla Polaków i Norwegów.
Napisz komentarz
Komentarze