Wczoraj przed południem do 76-letniej mieszkanki Ustki zadzwonił mężczyzna i podał się za jej wnuczka. Powiedział, że ma zmieniony głos ponieważ choruje na anginę. W rozmowie poprosił o pożyczkę. Pokrzywdzona odpowiedziała, że ma 4 tys. zł. Oszust przystał na tą kwotę i oświadczył, że po pieniądze przyjdzie przedstawiciel banku, w którym on obecnie załatwia swoje sprawy. Pieniądze miały być przygotowane w kopercie. Po pewnym czasie ustczanka przekazała kopertę rzekomemu wnuczkowi. Kiedy domyśliła się, że została okradziona po sprawcy nie było śladu.
Ostrożnie!!!
Policja apeluje do wszystkich osób, w szczególności starszych o ostrożność w kontaktach z nieznajomymi. Łatwowierność może doprowadzić do utraty wieloletnich oszczędności.
W kwietniu br .na terenie województwa pomorskiego zgłoszonych zostało 65 przypadków popełnienia przestępstwa oszustwa na szkodę osób prywatnych, jak i przedsiębiorstw.
Najczęściej działanie sprawcy oszustwa sprowadzało się do usiłowania lub zakupu towaru na podstawie sfałszowanych dokumentów, ewentualnie przy wykorzystaniu cudzych danych, oszustw na aukcjach internetowych, zamiany kodu kreskowego z towaru droższego na towar o niższej cenie, wyłudzenia doładowania telefonu komórkowego po przesłaniu sms-em fałszywej „oferty promocyjnej”, wyłudzenie pieniędzy bez zamiaru oddania lub na zakup po korzystnej cenie nigdy nie dostarczonych towarów oraz wyłudzenia kodów doładowań do telefonów komórkowych, po uprzednim wprowadzeniu w błąd osób dokonujących ich sprzedaży.
Odnotowano także przypadki oszustw przy sprzedaży „złotych” monet w bardzo atrakcyjnej cenie, wymianie waluty poza kantorami lub działając tzw. metodą na wnuczka. Sprawcy wykorzystują naiwność i łatwowierność swoich ofiar.
Oszustwo zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.
Jak się zabezpieczyć przed oszustwami?
Sklepy w celu zapobieżenia zamianom kodów kreskowych z towarów tańszych na droższe czyli eliminacji powstających z tego tytułu strat, montują systemy monitoringu wizyjnego oraz zatrudniają agencje ochrony.
Oszust celem wyłudzenia kodów zasilających telefony komórkowe zwykle przedstawia się za pracownika firmy obsługującej terminal. Informuje sprzedawczynię, że terminal jest uszkodzony i namawia by podała mu kody do doładowania komórek. Zwykle obiecuje, że kody anuluje po naprawieniu awarii, czego oczywiście nie robi. Opornych sprzedawców straszy, że poniosą konsekwencje finansowe, jeżeli nie wykonają jego poleceń. W tym przypadku jedynie wzmożona czujność sprzedawców może uchronić sklep przed stratami, a w efekcie ich samych, gdyż zwykle są obciążani tą stratą przez właścicieli sklepów. Warto wiedzieć, że nikt nie ma prawa żądać numerów kodów zasilających telefony.
W przypadku nabywania towarów lub usług na aukcjach internetowych należy być ostrożnym i kierować się tzw. zdrowym rozsądkiem. Jeżeli coś jest w bardzo atrakcyjnej cenie winno to wzbudzić nasze zaniepokojenie. Kilka wskazówek pomagających uniknąć nieprzyjemności:
· należy upewnić się przed licytowaniem, że wszystkie reguły aukcji są zrozumiałe
· przed licytowaniem przedmiotu na aukcji należy podjąć wszelkie możliwe kroki w celu sprawdzenia przeszłych transakcji i potwierdzenia informacji kontaktowych sprzedawcy
· należy unikać kupowania na aukcjach online przedmiotów kolekcjonerskich i jedynych w swoim rodzaju
· nie należy wysyłać gotówki ani używać przelewów elektronicznych, aby zapłacić za towary, usługi i przedmioty na aukcjach online
· wszystkie transakcje online należy wykonywać przy użyciu kart kredytowych za pośrednictwem zabezpieczonych witryn internetowych. Nawet jeśli wszystko sprawdzono i zapadła decyzja o dokonaniu transakcji, należy zapłacić w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Kilka sposobów zabezpieczenia się przed oszustwami telefonicznymi:
· zablokowanie u swojego operatora sieci wszystkich numerów komercyjnych takich jak 0-700, 0-400, 0-300 oraz możliwości przekierunkowania na takie numery
· w trakcie rozmowy telefonicznej z nieznajomą osobą, niczego nie naciskać i nie potwierdzać
· nie wyrażać zgody na korzystanie z telefonu nieznanym osobom
· nie wysyłać sms-sów na potwierdzenie rzekomej wygranej. To praktycznie zawsze jest oszustwo. Operatorzy sieci komórkowych w inny sposób promują swoje produkty.
· być ostrożnym i nie odpowiadać na sms-y dotyczące np. podwojenia kwoty doładowania telefonu komórkowego przed sprawdzeniem w biurach obsługi czy rzeczywiście prowadzone są promocje lub oferty podwójnego doładowania.
Policja apeluje o rozwagę, rozsądek, ostrożność oraz ograniczone zaufanie do atrakcyjnych ofert i osób nieznajomych proponujących tzw. super okazje.
Osoby starsze i mieszkające samotnie, szczególnie narażone na przestępstwo „na wnuczka” prosimy przed zdecydowaniem o przekazaniu komukolwiek pieniędzy, o sprawdzenie wiarygodności rozmówcy i skontaktowanie się z rodziną. Pozwoli to na uniknięcie wielu przykrości i poważnych strat materialnych.
Reklama
"Na wnuczka" straciła oszczędności
POMORZE. Uwaga na oszustów. 76-letnia ustczanka została oszukana metodą „na wnuczka”. Straciła 4 tys. zł.
- 29.05.2008 00:44 (aktualizacja 01.04.2023 08:45)
Napisz komentarz
Komentarze