Nie lada zaskoczeniem był widok na malborskim dworcu składu, do którego dołączona była lokomotywa parowa z 1952 r.. "Oelka", taką nazwę ma lokomotywę w kręgach hobbystycznych . Produkowano ją do 1954 r., a łączna liczba wyprodukowanych maszyn to 116 sztuk (w tym 4 sztuki na eksport do Korei). Jest to najczęściej używany parowóz w wolsztyńskiej parowozowni do prowadzenia pociągów osobowych. Podczas ostatniej wizyty w naszym mieście ekskluzywnego pociągu Orient Express, czułem pewien niedosyt, bowiem zabrakło wówczas właśnie zabytkowej lokomotywy. Wiem, tej wiele brakowało do wyżej wspomnianej i nie można ich porównywać, jednak dla miłośników kolei, to nie lada gratka, bowiem dziś rzadko ma się okazję w naszym rejonie widzieć jeżdżące takie właśnie parowozy. Lokomotywa w okresie wakacyjnym stacjonuje w Gdyni prowadząc w tym czasie pociąg turystyczny "Costerinia". Parowóz trafił tam z Wolsztyna, jedynej w Europie parowozowni prowadzącej ruch planowy parowozów. To jedna z trzynastu sprawnych maszyn stacjonujących w parowozowni, "oelka" o pojemności 25 m3 wody i zapasie węgla 12 t przez kilka godzin była podziwiana przez malborskich miłośników kolei.
Co znaczą symbole na parowozie
* Ol49 -69
O -parowóz osobowy, l -liczba i układ osi (osi toczonych przednich- 1, osi wiązanych -3, osi toczonych tylnych -1) , 49 -rok zatwierdzenia konstrukcji, 69 kolejny numer serii parowozu
* 25D49
25 -zapas wody, D -ilość osi, 49 -rok zatwierdzenia konstrukcji
Stała na stacji lokomotywa z 1952 r.
MALBORK. Miłośnicy kolei, mieli okazję zobaczyć na malborskim dworcu, polski parowóz "oelke", skonstruowany w 1949 r. w zakładach Fablok - Chrzanów.
- 22.08.2007 15:44 (aktualizacja 23.08.2023 12:34)
Napisz komentarz
Komentarze