sobota, 13 grudnia 2025 18:45
Reklama

OKAZJA: dodatkowy nabór na bezpłatne studia!

GDAŃSK. W niepublicznej uczelni GWSH można także studiować bez opłat. Na nowy kierunek - administrację - można jeszcze się zapisać na semestr zimowy (studia są bezpłatne!). Jest to efektem pozyskania dofinansowania. Jest m. in. możliwość: bezpłatnego kształcenia studentów (na specjalnościach: samodzielny księgowy, zarządzanie sportem, doradztwo zawodowe, pedagogika lecznicza oraz na kierunku administracja).
OKAZJA: dodatkowy nabór na bezpłatne studia!
Zobacz: STUDIA ZA DARMO w GWSH

W okresie 10 lat uczelnię ukończyło ponad dziesięć tysięcy osób.
- Dziesięć lat w życiu Uczelni to pozornie okres niezbyt długi. Jednakże w ciągu tych dziesięciu lat nastąpiło wiele zmian - powiedział  Rektor Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej prof. dr hab. Zbigniew Machaliński.


W sobotę w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku uroczyście rozpoczęto nowy rok akademicki w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej. Uczelnia obchodzi 10-lecie działalności. W uroczystościach udział wzięli m.in. marszałek Senatu Bogdan Borusewicz, wojewoda pomorski Roman Zaborowski, eurodeputowany Janusz Lewandowski, senator Janusz Rachoń, posłowie Jan Kulas i Iwona Guzowska oraz przedstawiciele samorządów woj. pomorskiego.
Przed uroczystością w Bazylice Mariackiej abp. Tadeusz Gocłowski odprawił mszę w intencji Jubilatki - największej niepublicznej uczelni na Pomorzu - studentów, wykładowców i pracowników GWSH.
 - Warto odnotować takie ważne fakty, jak: uregulowanie sytuacji prawno-własnościowej Uczelni, pozytywna sześcioletnia akredytacja dla większości kierunków studiów GWSH - powiedział rektor GWSH prof. Zbigniew Machaliński. - Istotne jest również rozpoczęcie studiów bezpłatnych dla trzech specjalności: na Wydziale Pedagogiki i na Wydziale Studiów Europejskich, a także jednej specjalności na studiach podyplomowych. W procesie dydaktycznym na naszej uczelni istotne jest, aby zamiast doktryny „być nauczanym” stosować formułę „wiedzieć i umieć zrobić”. W GWSH doprowadziliśmy do współpracy ludzi różnych pokoleń, poglądów politycznych i różnych światopoglądów.
Wykład inauguracyjny wygłosił eurodeputowany Janusz Lewandowski.
-------------------------------
Dziesięć lat Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej, 10 tys. absolwentów

Wyprzedzać pożądane zmiany
Rozmowa z Rektorem Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej prof. drem hab. Zbigniewem Machalińskim

− Minęło już dziesięć lat od powstania Uczelni, dla uczelni niepublicznej to w Polsce sporo…
− Dziesięć lat w życiu Uczelni to pozornie okres niezbyt długi. Jednakże w ciągu tych dziesięciu lat nastąpiło wiele zmian w makroskali – takich jak nowe wyzwania związane z wstąpieniem Polski do UE, a dla systemu nauczania jest istotny fakt − niż demograficzny.
Natomiast w naszej mikroskali, dotyczącej uczelni, warto odnotować takie ważne fakty, jak: uregulowanie sytuacji prawno-własnościowej uczelni, pozytywna sześcioletnia akredytacja dla większości kierunków studiów GWSH. Istotne jest również rozpoczęcie studiów bezpłatnych dla trzech specjalności: na Wydziale Pedagogiki i na Wydziale Studiów Europejskich, a także jednej specjalności na studiach podyplomowych, w ramach przyznanego grantu „Wszechstronny rozwój społeczności akademickiej GWSH sposobem na wzrost potencjału Uczelni”.
Staramy się, w warunkach uczelni niepublicznej, w której dominuje model zarządzania menedżerskiego − różniącego się zdecydowanie od uczelni państwowych − dostrzegać wiedzę zespołową organów kolegialnych naszej Uczelni. W warunkach GWSH doprowadziliśmy do współpracy ludzi różnych pokoleń, poglądów politycznych i różnych światopoglądów. W okresie 10 lat naszą Uczelnię ukończyło ponad dziesięć tysięcy osób.

− Na rynku jest duża konkurencja, także w szkolnictwie wyższym. W jaki sposób chce Pan tej konkurencji sprostać? 
− Dzisiaj konkurencyjna i atrakcyjna uczelnia to taka, która niekoniecznie (a już na pewno nie we wszystkich dziedzinach) prowadzi własne badania naukowe, ale taka, która potrafi nowocześnie nauczać, wykorzystując najlepszą możliwą do zdobycia kadrę. Atrakcyjna uczelnia, z naszego punktu widzenia, to taka, która stosuje nowoczesne metody kształcenia i daje możliwości zdobycia atrakcyjnego na rynku pracy zawodu. Tym możemy konkurować i przyciągać potencjalnych studentów. W rankingu światowych uczelni czołowe polskie uniwersytety, z całym swoim potencjałem naukowym, znajdują się pod koniec czwartej setki. Nasza Uczelnia, która istnieje zaledwie dziesięć lat, musi zarówno zintensyfikować własne badania naukowe i dostosować je do potrzeb państwa oraz społeczeństwa, jak i zadbać o coraz wyższy poziom i jakość kształcenia studentów.

−  Jaka jest oferta Uczelni w 10-lecie działalności?
− Kształcimy na czterech kierunkach studiów, w sumie oferujemy w ich ramach ponad dwadzieścia specjalności zawodowych. Na Wydziale Pedagogiki jest ich aż siedem: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, wczesna edukacja z logopedią, wczesna edukacja z kształceniem integracyjnym, doradztwo zawodowe, wczesna edukacja z nauczaniem języka angielskiego i wczesna edukacja z nauczaniem języka niemieckiego.
Na studiach drugiego stopnia na Wydziale Pedagogiki studenci mogą kontynuować naukę, wybierając pedagogikę lub pedagogikę resocjalizacyjną, która od chwili powołania cieszy się dużym powodzeniem wśród absolwentów studiów pierwszego stopnia.
Na Wydziale Politologii kształcimy obecnie studentów w następujących specjalnościach: dziennikarstwo i public relations (w tym warsztaty dziennikarskie, także z zakresu nowoczesnego medium, jakim jest Internet), międzynarodowe stosunki polityczne.
Na Wydziale Studiów Europejskich mamy dwa kierunki: zarządzanie oraz europeistykę. Na zarządzaniu kształcimy studentów w specjalnościach: zarządzanie logistyką, samodzielny księgowy, zarządzanie sportem, zarządzanie bezpieczeństwem, natomiast na europeistyce prowadzimy obecnie specjalności: administracja europejska oraz zarządzenie przedsiębiorstwem europejskim.

− A studia podyplomowe…
− Od 2000 r. prowadzimy także studia podyplomowe, dające możliwość doskonalenia zawodowego oraz uzyskiwania dodatkowych kwalifikacji. Jest to nasza odpowiedź na zapotrzebowanie władz oświatowych, potrzeby nauczycieli i pracowników placówek oświatowo-wychowawczych. W 2002 r. utworzyliśmy Studium Kształcenia Podyplomowego i Nauczycieli. Mamy już 2000 absolwentów. W minionym roku akademickim kształciliśmy ponad 700 słuchaczy. Od 5 lat prowadzimy studia podyplomowe we współpracy z Towarzystwem Wiedzy Powszechnej w Bydgoszczy, a od roku akademickiego 2008/2009 także we współpracy z Niepublicznym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Inowrocławiu. W tej dziedzinie odgrywamy czołową rolę na Pomorzu.
Studia Podyplomowe w GWSH będą nadal rozwijane.

− Z rankingów niepublicznych szkół wyższych prowadzonych przez najpoważniejsze pisma opiniotwórcze w Polsce wynika, że GWSH ma dobrą pozycję wśród uczelni humanistycznych.
− To cieszy. Jest to efekt naszej wieloletniej pracy. Na rok akademicki 2009/2010 Uczelnia uzyskała certyfikat ”Wiarygodna szkoła” przyznawany raz w roku uczelniom wyższym przez Akademickie Centrum Informacyjne. Aby uzyskać ten certyfikat, trzeba spełnić wysokie wymagania ACI w takich kategoriach, jak: liczebność wysoko wykwalifikowanej kadry naukowo-dydaktycznej, odpowiednie zaplecze dydaktyczne, działalność naukowa, współpraca ze środowiskiem lokalnym i wiele innych.
Wysoka jakość prowadzonego przez nas kształcenia znalazła w minionym okresie uznanie w oczach Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Uczelnia nasza została poddana kontroli dotyczącej wszystkich czterech kierunków, jakie prowadzimy, tj. pedagogiki, europeistyki, politologii i zarządzania. Kontrole te zakończyło przyznanie GWSH prawa do prowadzenia studiów w ciągu kolejnych sześciu lat w zakresie trzech kierunków: pedagogiki, europeistyki i politologii (przy czym podkreślić trzeba, że na tak długi okres zezwolenia udziela się bardzo rzadko), przedłużono naszej uczelni także prawo do prowadzenia kierunku zarządzanie.
Rezultatów kontroli nie traktujemy wyłącznie w kategoriach sukcesu, ale dostrzegamy w nich także zobowiązanie, któremu powinniśmy być zawsze zdolni sprostać. Służyć temu będzie z pewnością, dokonane także w ubiegłym roku akademickim, ostateczne wdrożenie kompleksowego systemu zapewniania jakości kształcenia w GWSH. Działa on zarówno na poziomie poszczególnych wydziałów, jak i uczelni jako całości.

− Czy Uczelnia stara się o pozyskiwanie środków unijnych na rozwój?
− Tak i korzystamy z tej pomocy. Zrealizowaliśmy jeden duży projekt unijny (TALIC), drugi − „Wszechstronny rozwój społeczności akademickiej GWSH sposobem na wzrost potencjału Uczelni” − jest w realizacji. Wkrótce rozpocznie się wdrażanie kolejnego pt. „Wzbogacenie, rozszerzenie oraz poprawa jakości oferty edukacyjnej GWSH”.
Nasze inicjatywy i działania związane z kształceniem wpisują się, w sposób spójny, w wizję rozwoju Uczelni, ujętą w  programie zaaprobowanym w minionym roku akademickim przez Wysoki Senat. Cieszę się, że wysiłki na rzecz realizacji tego programu zostały nagrodzone wygraniem przez nas, na przestrzeni minionych trzech kwartałów, dwóch konkursów o granty pochodzące głównie ze środków wspólnotowych (Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz środków ministerialnych. Przyznana nam łącznie, na okres 3 lat, kwota ok. 7 mln zł pozwoliła nam już w minionym roku akademickim uruchomić nowe specjalności na dotychczas prowadzonych kierunkach, a także dała możliwość studiowania na tych specjalnościach bezpłatnie, co w szkole niepublicznej jest ciągle bardzo pożądaną nowością. Środki pochodzące z tych grantów umożliwią nam także uruchomienie studiów na nowym  kierunku − administracja.
Uzyskane granty są przeznaczone także na inicjatywy, których celem będzie dalsze kompleksowe podniesienie jakości kształcenia.

− Co konkretnie
− Efektem pozyskania dofinansowania jest m. in. możliwość: bezpłatnego kształcenia studentów (na specjalnościach: samodzielny księgowy, zarządzanie sportem, doradztwo zawodowe, pedagogika lecznicza oraz na kierunku administracja), organizacja dodatkowych zajęć dla studentów, organizacja płatnych staży oraz bezpłatnych szkoleń dla studentów. Te środki chcemy wykorzystać także na organizację bezpłatnych paneli dyskusyjnych studentów, pracodawców i środowiska naukowego, konferencji naukowych oraz utworzenie portalu edukacyjnego. Zależy nam na rozwoju współpracy z pracodawcami w zakresie kształtowania oferty edukacyjnej odpowiadającej potrzebom rynku pracy, w tym: konsultacje programów zajęć, organizacja paneli dyskusyjnych, prowadzenie zajęć praktycznych przez specjalistów z branży.
Będziemy organizować szkolenia dla pracowników (kadry dydaktycznej oraz zarządzającej Uczelnią). Będą także kontynuowane prace mające dostosować budynek Uczelni do potrzeb osób niepełnosprawnych.

− Jak przedstawia się współpraca zagraniczna Uczelni?
− Rozszerzeniu współpracy międzynarodowej będzie służyć także – będący od roku przedmiotem prac studyjnych – projekt COHAB, który ma zostać zrealizowany w ramach inicjatywy INTERREG. W projekcie tym uczelnia nasza będzie uczestniczyć wespół ze swoim partnerem duńskim (college’em uniwersyteckim z duńskiej wyspy Zelandii) oraz licznymi innymi instytucjami publicznymi (zwłaszcza akademickimi) z państw południowej części Regionu Morza Bałtyckiego. Obok badań naukowych, a także praktycznych działań na rzecz spójności rynku pracy tego regionu, projekt ten powinien również zapewnić dodatkowe – niezależne od programu Socrates/Erasmus – możliwości wizyt i spotkań międzynarodowych oraz fora poszukiwań i dyskusji, bez których trudno sobie wyobrazić życie akademickie.
Warto podkreślić, że GWSH podpisała ponad trzydzieści umów lub porozumień o współpracy z uczelniami wyższymi i innymi instytucjami (nie licząc odrębnych umów dotyczących praktyk zawodowych, wolontariatu i tym podobnych), w tym osiemnaście porozumień lub umów międzynarodowych.

−  A jak układa się współpraca w regionie?
− Uczelnia współpracuje z licznymi instytucjami, m.in. samorządami. Od dwóch lat GWSH współorganizuje ze strażą miejską i samorządami lokalnymi Pomorza oraz Wydziałem Edukacji Urzędu Miejskiego w Gdańsku Olimpiadę Wiedzy o Bezpieczeństwie „Bezpieczne i Przyjazne Pomorze” przeznaczoną dla uczniów szkół średnich z regionu pomorskiego. Jesteśmy fundatorem głównej nagrody – „darmowego indeksu”. Prowadzimy także działalność wspomagającą. Przez wiele lat GWSH sprawowała patronat nad Domem Dziecka w  Gdańsku Oruni, troje wychowanków tej placówki jest obecnie naszymi studentami. Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska uczniów szkół średnich, GWSH prowadzi od czterech lat cieszący się dużym powodzeniem (grupujący średnio 300 słuchaczy rocznie) bezpłatny kurs przygotowawczy do matury i na studia z języków: polskiego i angielskiego, a także z matematyki. Uczelnia zaoferowała maturzystom wykłady swoich profesorów i zajęcia warsztatowe.

− Potwierdzeniem naukowej aktywności uczelni jest działalność wydawnicza kadry naukowo-dydaktycznej. Jaki dorobek ma w tej dziedzinie GWSH?
− Dbamy o stałe powiększanie dorobku wydawniczego kadry dydaktycznej związanej z uczelnią. Stałą pozycję w naszej działalności wydawniczej stanowi rocznik uczelniany „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”. Znajduje się on w ministerialnym wykazie czasopism punktowanych. Publikacje służą jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu akademickim.
Nakładem naszego Wydawnictwa ukazała książka Teaching and learning in different cultures. An adult education perspective (Nauczanie i uczenie się w różnych kulturach z perspektywy edukacji dorosłych). Jest ona pokłosiem międzynarodowego projektu Talic, który był realizowany w latach 2007−2009 w GWSH w ramach unijnego programu Grundtvig. Publikacja jest zbiorem artykułów pracowników naukowych i nauczycieli z krajów partnerskich (Danii, Grecji, Hiszpanii, Niemiec i Polski).
Wydaliśmy także wiele monografii, m.in. pracę zbiorową poświęconą problemom z dziedziny gospodarki i społeczeństwa w państwach Unii Europejskiej. W dorobku wydawniczym mamy także takie oryginalne pozycje, jak  Ku Bogu − "wszystkiemu we wszystkim". Holistyczna eschatologia Jürgena Moltmanna (Zbigniewa Danielewicza), poświęconą myśli teologicznej tego mało znanego w naszym kraju współczesnego teologa niemieckiego. W przygotowaniu jest niezwykle ważna praca zbiorowa pt. Człowiek w systemie pomocy. Konteksty i rozwiązania edukacyjne dedykowana prof. Julianowi Radziewiczowi, wybitnemu znawcy pedagogiki, który w latach 2005−2007 nauczał w GWSH. Ukaże się niebawem także cenna monografia pod redakcją naukową znakomitego demografa dr hab. Izydora Sobczaka pt. Rozwój demograficzno-społeczny województwa pomorskiego. Teraźniejszość i przyszłość. Są także pozycje wydawnicze bezpośrednio związane z procesem dydaktycznym.

− Jak realizowany jest w GWSH system pomocy materialnej studentom?
− Mimo iż jesteśmy uczelnią niepubliczną, praktycznie system stypendialny jest tak rozwinięty, że pokrywa koszty studiowania. W roku akademickim 2008/2009 ze świadczeń pomocy materialnej łącznie korzystało w semestrze zimowym 674 studentów, a w semestrze letnim 640 studentów.
Pomoc stypendialną otrzyma praktycznie każdy student, jeśli spełnia określone przez Ministerstwo kryteria. System pomocy materialnej dla studentów GWSH realizowany jest ze środków finansowych przekazywanych przez MNiSW. W ramach pomocy materialnej student może ubiegać się o 7 rodzajów świadczeń. Są to stypendia: socjalne, na wyżywienie, mieszkaniowe, za wyniki w nauce, za wyniki w sporcie, specjalne dla osób niepełnosprawnych oraz zapomogi.

− Jakie widzi Pan wyzwania w kolejnym okresie rozwoju Uczelni?
− Cywilizacja XXI w. wkracza w niezwykle skomplikowany etap rozwoju. Edukacja w warunkach szkolnictwa wyższego może wpłynąć w znaczącym stopniu na adaptację młodego pokolenia w zakresie przystosowania się do zmieniających się pod wpływem zmian demograficznych relacji w miejscu pracy, relacji w rodzinie i relacji w środowisku zamieszkania. Szybkie zmiany w każdej dziedzinie życia spowodują ogromną lukę adaptacyjną, która dotknie pokolenie ludzi funkcjonujących na rynku pracy. Podobnych zmian możemy się spodziewać w przyroście wiedzy, a nawet w jej cyrkulacji. Tendencja ta będzie miała istotny wpływ na edukację na poziomie szkół wyższych. Trzeba będzie coraz większą uwagę zwrócić na metodologię samodzielnego przyswajania wiedzy w przyszłości i rozwijania zdolności adaptacyjnych, elastyczności sposobu myślenia, przygotowania mentalnego naszych absolwentów do ciągłych zmian. Absolwentów szkół wyższych dotknie zanik kariery zawodowej w dzisiejszym ujęciu. Futurolodzy twierdzą, iż będą oni musieli zmieniać miejsce pracy 19 razy w swoim życiu zawodowym. Nawet gdyby to twierdzenie było przesadzone, nie ulega wątpliwości, że w XXI wieku załamie się dotychczasowy model kariery zawodowej. Nowy będzie wymagał od pracowników ciągłych przystosowań adaptacyjnych. Utworzy się, w kwestiach edukacyjnych, pojęcie wiedzy na czas, czyli szybkiego zdobywania odpowiednich umiejętności teoretycznych i praktycznych dających szansę odniesienia sukcesu w karierze zawodowej.
Musimy więc, w warunkach edukacji na szczeblu wyższych uczelni, wytwarzać postawę psychiczną podążania za zmianami, musimy kształtować postawy pozytywne wobec tych zmian, ułatwiać radzenie sobie z nimi, pokazać, jak obrócić zmiany w szansę.
W warunkach GWSH, tworząc corocznie nowe specjalności i rozbudowując system kształcenia podyplomowego, podążmy w tym kierunku. W procesie dydaktycznym na naszej Uczelni istotne jest, aby zamiast doktryny „być nauczanym” stosować formułę „wiedzieć i umieć zrobić”.

− Czego życzy Pan społeczności akademickiej  w nowym roku akademickim?
−  Studentom życzę, aby dobrze wykorzystali lata studiów, aby wykazywali się inwencją edukacyjną i nie ograniczali się tylko do zadań wyznaczonych przez nauczycieli akademickich. Studia to także kształcenie osobowości, aby jak najlepiej przygotować się do przyszłej pracy zawodowej. Niech czas studiów, wypełniony pracą, będzie także okresem rozwijania swoich zainteresowań, refleksji, radości i rozrywki. Życzę rozwagi i mądrości, abyście ten czas właściwie spożytkowali.
Natomiast nauczycielom akademickim i wszystkim pracownikom naszej uczelni chciałbym serdecznie podziękować za ich wytężoną pracę i oddanie sprawom uczelni. Życzę wytrwałości, satysfakcji i dalszych sukcesów w nowym roku akademickim.
Rozmawiał: Janusz Wikowski


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

beta 03.10.2009 14:54
gdzie można się zgłosić, aby nie stracić roku i zacząć jeszcze studia i to na prywatnej uczelni bezpłatnie. Czy nie ma tutaj jakiejś pomyłki?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: 5°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 19 km/h

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Reklama