Do tragicznego w skutkach zderzeniu doszło w środę na zimnych wodach Morza Północnego, u wybrzeży Holandii. Warunki były sztormowe.
Baltic Ace zatonął w 15 minut. Katastrofę na Morzu Północnym spowodował najprawdopodobniej błąd ludzki - powiedział armator statku Baltic Ace, cytowany przez agencję Reutera.
Wśród czterech śmiertelnych ofiar są dwaj Polacy. Natomast trzech marynarzy polskich uznano za zaginionych. Warunki na Morzu Północnym były bardzo ciężkie. Wysokie trzymetrowe fale i silny wiatr utrudniały poszukiwania. W nocy przerwano akcję ratunkową. Jak stwierdzili ratownicy holenderscy, szanse na znalezienie zaginionych żywych są marne. Stan czterech Polaków znajdujących się w belgijskich szpitalach "jest stabilny i nic nie zagraża ich życiu". Szpital w Ostendzie odwiedziła wicekonsul RP w Brukseli Pia Libicka. Po rozmowie z poszkodowanymi powiedziała, że fizycznie są w stanie dobrym, ale jest jeszcze kwestia tego, co przeszli psychicznie. Jeśli lekarze się zgodzą, trzej Polacy jeszcze w czwartek będą mogli zostać przewiezieni przez zatrudniającą ich agencję do Rotterdamu, gdzie zgrupowana jest załoga.
10 Polaków pływających na Baltic Ace zatrudniono za pośrednictwem Agencji Morskiej Gdynia (dziewięciu oficerów oraz kucharz). Kapitanem statku był Polak zatridniony przez inną agencję. Wśród polskiej załogi są 2 mieszkańcy Gdyni, jeden marynarz ze Słupska i jeden z Sierakowic. Pozostali to mieszkańcy Szczecina, Ustki, Darłowa, Piotrkowa Trybunalskiego i Drawska.
BALTIC ACE na Bałtyku
Relacja z uroczystości chrztu statku (Wiadomości Stoczniowe, VII/2007)
11 lipca br. w Stoczni Gdynia S.A. odbyła się uroczystość chrztu statku Ro-Ro samochodowca. Statek otrzymał nazwę BALTIC ACE. Matką chrzestną została pani Solveig Dix – żona szefa holenderskiej firmy spedycyjno-agencyjnej NMT. Ceremonię chrztu celebrował ks. Edward Pracz – Europejski Koordynator Duszpasterstwa Ludzi Morza. Statek jest eksploatowany przez japońską firmę żeglugową MITSUI OSK LINE (MOL) do przewozu samochodów w obszarze Morza Bałtyckiego. Pływa pod banderą Wysp Bahama. Jest to piąta jednostka z serii 8245 przystosowana do przewozu 2130 umownych samochodów osobowych japońskiego typu RT-43.
Statek został wyposażony w najnowocześniejszy system radiowo-nawigacyjny obejmujący m.in. automatyczny rejestrator danych z podróży oraz automatyczne sterowanie wszystkich funkcji technicznych i eksploatacyjnych statku. Spełnia najnowsze wymagania Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu oraz surowe wymogi towarzystwa klasyfikacyjnego DNV dotyczące klasy lodowej. Kadłub i układ napędowy zostały tak zaprojektowane, aby sprostać warunkom zimowym w Zatoce Fińskiej.
Statek został zaprojektowany w Stoczniowym Biurze Projektowym pod kierownictwem głównego projektanta Janusza Postka. Głównym inżynierem budowy statku był Przemysław Kaszubowski, a kierownikiem biura budowy Jacek Partyka. Głównym technologiem budowy statku był Jerzy Czarnecki. Jakość wykonania nadzorował inspektor biura jakości Andrzej Borowski.
Janusz Wikowski







Napisz komentarz
Komentarze