Żuławska Kolej Dojazdowa
Jeszcze w latach 80. Dwudziestego wieku cały teren Żuław pokryty był gęstą siecią kolei wąskotorowych. Przewożone były towary, a pociągi osobowe zapewniały dojazd do pracy czy szkoły. Niestety likwidacja linii kolejowych w latach 90-tych dotknęła również i tą sieć. Ostatecznie przewozy udało się utrzymać w sezonie letnim tylko pomiędzy Nowym Dworem Gdańskim a Stegną, Sztutowem i stacją Prawy Brzeg Wisły.
– Korzystają z niej głównie turyści wypoczywający na Mierzei Wiślanej. A przecież kolej wąskotorowa może być ważnym elementem sieci transportowej regionu, koleją dojazdową obsługującą część powiatu nowodworskiego. Ten projekt daje nadzieję nie tylko na modernizację, ale i na rozwój kolei – zaznaczył Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
A jak to zrobić dowiemy się dzięki specjalnej dokumentacji, która zostanie przygotowana dzięki wsparciu ze środków Unii Europejskiej.
Rewitalizacja kolei
W ramach projektu zostanie wykonana dokumentacja przygotowawcza projektu rewitalizacji infrastruktury Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Obejmie ona odcinki Prawy Brzeg Wisły – Stegna Sztutowo oraz Stegna – Nowy Dwór Gdański – Nowy Dwór Gdański Cmentarz.
– Na podstawie dokumentacji będziemy modernizować kolej wąskotorową na Żuławach. Bardzo nam na tym zależy. To przecież wyjątkowa kolej i jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych Pomorza – mówił marszałek Struk.
Kolejowe trasy zostaną szczegółowy zinwentaryzowane, a eksperci przygotują studium wykonalności, które pokaże zakres niezbędnych do wykonania prac oraz ich koszt. Sporządzony będzie także raport oddziaływania na środowisko.
– Ten projekt to przejście z XIX do XXI wieku. Zupełnie nowe spojrzenie na układ komunikacyjny. Warto, aby Żuławy dostały najnowocześniejszy środek transportu o wysokim komforcie podróży. Jednym z elementów studium jest też sprawdzenie możliwości rozwoju sieci ŻKD. To np. wjazd pociągiem na wał wiślany w Mikoszewie, czy przeprowadzenie kolei przez Stegnę i Sztutowo bliżej plaży – podkreślał Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, które odpowiada za ŻKD.
Całość ma dać odpowiedź na to, jak zrealizować inwestycję, aby zwiększyć potencjał przewozowy kolei.
Napisz komentarz
Komentarze