Inicjatorem przedsięwzięcia był Stanisław Zaczyński - znany tczewianom dokumentalista miasta, fotoreporter „Gazety Tczewskiej”, emerytowany kolejarz.
Parowóz znów piękny
- Nie mogłem patrzeć, jak zabytkowa lokomotywa marnieje na deszczu, słońcu, zżera ją korozja, traci kolory - mówi Stanisław Zaczyński. - Od 2002 r. nic przy niej nie robiono.
Pan Stanisław rozmawiał o tym z prezydentem Tczewa, zwrócił się też do naczelnika PKP w Zajączkowie Tczewskim Andrzeja Gajewskiego. Znaleźli się sponsorzy, którzy z prywatnej kieszeni wyłożyli pieniądze na materiały.
- Z przyjemnością trochę pomogłem - informuje Włodzimierz Mroczkowski. - Cieszę się, że nasza zabytkowa lokomotywa znowu jest piękna. Parowóz przypomina początki kolejnictwa w Tczewie, ma związek z pierwszym dworcem kolejowym, o którym mało się mówi.
Remont wsparł, udzielając 15 proc. rabatu na zakup farb, sklep w Tczewie.
- Oddelegowaliśmy do renowacji parowozu naszych pracowników - mówi Andrzej Gajewski.
Przed jubileuszem
Na wyniki nie trzeba było długo czekać.
- Oczyściliśmy parowóz z kurzu i rdzy, pomalowałem korpus - oznajmia z dumą Andrzej Kłuba, pracownik PKP. - Jeszcze czeka mnie pomalowanie na kół czerwono i ostateczna kosmetyka. Dopiero wtedy będzie efekt!
Obecnie trwają przygotowania do 150-lecia mostów tczewskich, którą to rocznicę będziemy obchodzić w październiku br. Podobny parowóz (starszej daty - z 1863 r.) stał po wojnie przy starym tczewskim dworcu. Dworzec ten powstał również 150 lat temu, równolegle z budową Mostu Tczewskiego. Był to historyczny moment w dziejach miasta, kiedy uruchomiono kolej ze wschodu na zachód.
Z bocznicy na dworzec
Lokomotywę TKH 49, stojącą na peronie w Tczewie, wyprodukowano w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w 1962 r. Konstrukcję tej serii parowozów opracowano na podstawie zachowanej z okresu międzywojennego dokumentacji parowozu T2A Ferrun 29. Powstało ich w Polsce 480 . W latach 1953-60 wyeksportowaliśmy ich do Chin, Wegier i Rumunii 86 sztuk. Parowozy te stopniowo wychodziły z użytku, wiele z nich uległo zniszczeniu. Jeden stał na bocznicy w Zajączkowie Tczewskim. 16 czerwca 2002 r. z inicjatywy Stanisława Zaczyńskiego (na 150-lecie kolei w Tczewie) odnowiona, zabytkowa lokomotywa stanęła na peronie tczewskiego dworca PKP.
Napisz komentarz
Komentarze