Jako pacjent masz prawo do…
… świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną; informacji o swoim stanie zdrowia; tajemnicy informacji z Tobą związanych; wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych; poszanowania intymności i godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych; dokumentacji medycznej; zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, który możesz wnieść do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta w terminie 30 dni od wydania opinii lub orzeczenia; poszanowania życia prywatnego i rodzinnego; opieki duszpasterskiej; przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
System e-WUŚ
To elektroniczny system weryfikacji uprawnień pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ, powiązany z Centralnym Wykazem Ubezpieczonych (CWU).
Od 1 stycznia 2013 r. każdy może potwierdzić swoje prawo do świadczeń – w szpitalu, przychodni, czy w gabinecie lekarza, bez konieczności przedstawiania dodatkowych
dokumentów. Wystarczy numer PESEL oraz dokument potwierdzający tożsamość.
Jeśli system nie potwierdza uprawnienia do świadczeń pacjent może złożyć na miejscu pisemne oświadczenie o przysługującym mu prawie do świadczeń opieki zdrowotnej lub okazać inny dokument potwierdzający prawo do świadczeń opieki zdrowotnej (np. RMUA, legitymacja emeryta, aktualny odcinek emerytury lub renty).
Twój lekarz POZ przebywa na urlopie
To świadczeniodawca jest odpowiedzialny za ustalenie zastępstwa nieobecnego lekarza, do którego pacjent jest zadeklarowany. Świadczeniodawca zapewnia pacjentom dostęp do
świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (będących przedmiotem umowy z NFZ), od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy oraz zgodnie z harmonogramem pracy świadczeniodawcy.
Jesteś na urlopie i potrzebujesz pomocy
W sytuacji, gdy w trakcie pobytu poza miejscem zamieszkania np. na urlopie, podczas wyjazdu służbowego czy wizyty u krewnych, nagle zachorujesz lub Twój stan zdrowia się pogorszy… Pamiętaj! Jeżeli jesteś ubezpieczony możesz udać się do dowolnej przychodni mającej kontrakt z NFZ, gdzie masz prawo skorzystać z bezpłatnych świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej; po godzinach pracy przychodni, od godz. 18.00 do godz. 8.00 rano następnego dnia oraz przez całą dobę w soboty, niedziele, dni świąteczne i inne dni ustawowo wolne od pracy, w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, możesz skorzystać ze świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej; w sytuacjach nagłych, wymagających natychmiastowej interwencji medycznej, takich jak np. złamania, zwichnięcia, zranienia lub oparzenia, powinieneś zgłosić się do szpitalnej izby przyjęć lub szpitalnego oddziału ratunkowego, które przez całą dobę udzielają świadczeń bez konieczności posiadania skierowania.
Napisz komentarz
Komentarze