Informacja o realizacji recept po 1 stycznia 2012 r.
Pacjent, któremu apteka odmówi realizacji prawidłowo wystawionej recepty, powinien skontaktować się z Pomorskim Oddziałem Wojewódzkim NFZ w Gdańsku. W oddziale pod numerami telefonów (58) 32-18-626 lub (58) 32-18-635 otrzyma informację o aptekach, w których będzie mógł wykupić lek. Lista wszystkich aptek, które podpisały umowę z pomorskim NFZ na realizację recept refundowanych, będzie dostępna także na stronie internetowej oddziału (www.nfz-gdansk.pl).
Jednocześnie informujemy, że apteka, która podpisze z pomorskim NFZ umowę na realizację recept refundowanych nie może odmówić realizacji takiej recepty z powodu braku na niej informacji o stopniu odpłatności lub identyfikatora oddziału NFZ (dla pomorskiego NFZ jest nim liczba 11). Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia w sprawie recept refundowanych z dnia 23 grudnia 2011 r., które wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r., apteka powinna zrealizować taką receptę.
W wykazach leków refundowanych niektóre spośród medykamentów uwzględniane są jedynie z jedną odpłatnością, a niektóre podawane są z kilkoma odpłatnościami. W przypadku tych pierwszych, kiedy na recepcie zabraknie informacji o odpłatności, apteka powinna wydać pacjentowi lek za opłatą umieszczoną w wykazie, natomiast w przypadku leków, w stosunku do których obowiązują różne odpłatności pacjent otrzyma lek po uiszczeniu najwyższej opłaty podanej w wykazie w odniesieniu do tego konkretnego leku. W przypadku braku na recepcie identyfikatora pomorskiego oddziału NFZ lek powinien zostać wydany po weryfikacji uprawnień pacjenta.
Przypominamy, że zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej pacjent ubiegający się o udzielenie świadczenia, w tym także o realizację recepty refundowanej, jest zobowiązany przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń. Dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń jest każdy dokument, który potwierdza uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej, a w szczególności dokument potwierdzający opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne.
W razie braku takiego dokumentu, uprawniony do świadczeń pacjent może złożyć na piśmie oświadczenie o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, które powinno zawierać:
• imię i nazwisko,
• datę urodzenia,
• PESEL,
• nazwę instytucji, która zgłosiła pacjenta do ubezpieczenia,
• nazwę oddziału wojewódzkiego, do którego pacjent został zgłoszony.
Złożenie oświadczenia nie zdejmuje z pacjenta obowiązku przedstawienia w późniejszym terminie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.
Informujemy również, że Narodowy Fundusz Zdrowia nie ma prawa umieszczać na recepcie żadnych informacji dotyczących refundacji leku, np. identyfikatora oddziału wojewódzkiego Funduszu. Dane na recepcie mogą być umieszczone wyłącznie przez osobę uprawnioną (lekarza, felczera), a w przypadku ich niewpisania lub wpisania ich w sposób nieczytelny, błędny lub niezgodny z rozporządzeniem − przez osobę wydającą lek.
Recepty wystawione przed 1 stycznia 2012 r. będą realizowane zgodnie z odpłatnością określoną w nowej liście leków refundowanych.
Mariusz Szymański
Rzecznik prasowy POW NFZ w Gdańsku
NFZ w Gdańsku o realizacji recept po 1 stycznia 2012 r.
POMORZE. NFZ w Gdańsku pięć minut przed wprowadzeniem reformy wyjaśnia: pacjent, któremu apteka odmówi realizacji prawidłowo wystawionej recepty, powinien skontaktować się z Pomorskim Oddziałem Wojewódzkim NFZ w Gdańsku. Recepty wystawione przed 1 stycznia 2012 r. będą realizowane zgodnie z odpłatnością określoną w nowej liście leków refundowanych.
- 31.12.2011 00:00 (aktualizacja 05.08.2023 12:32)
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze