Przed i za
Chciałem zwrócić uwagę, że niektórzy kierowcy są niekulturalni a nawet aroganccy i chamscy wobec pasażerów. Przykładem takiego zachowania może być banał, ale jest dość istotny. Mianowicie – nie otwieranie przednich drzwi pasażerom wsiadającym. Mi się to zdarzyło, niejednokrotnie tez wdziałem, gdy kierowca nie otwierał drzwi innym pasażerom. Kierowcy także stają nie PRZED przystankiem, ale ZA przystankiem, wówczas na środek przystanku przypadają ostatnie drzwi autobusu, niekiedy nawet stają jeszcze dalej, podczas gdy ogólnie przyjęte zasady kultury mówią o zatrzymywaniu się przed przystankiem w taki sposób, by na środek przystanku przypadały środkowe drzwi autobusu. Uniemożliwia to, a co najmniej utrudnia to wejście do pojazdu przednimi drzwiami, zwłaszcza, gdy kierowca nie chce ich otworzyć. Tu posłużę się przykładem ze starszą osobą, która nie ma przy sobie biletu i chciałaby go nabyć u kierowcy. Osoba taka jest wręcz zmuszona do wejścia do autobusu środkowymi, bądź tylnymi drzwiami oraz do przepychania się pomiędzy pasażerami do kierowcy. Z drugiej strony, gdyby osoba taka chciała podejść do przednich drzwi - nie może wejść, bo ów drzwi są zamknięte.
Brak kultury
Dzisiaj (12.11) sam spotkałem się z brakiem kultury u kierowcy, który o godz. 18:37 spod przystanku koło hipermarketu Carrefour nie chciał mi otworzyć drzwi przednich. Po wejściu do autobusu drzwiami tylnymi oraz zapytawszy się kierowcy, czemu nie otworzył drzwi nic nie usłyszałem. Zapytawszy jeszcze raz, tym razem "Czy jest Pan leniwy i nie chce się Panu otwierać drzwi?" nadal nic nie usłyszałem - wywnioskowałem wówczas, że kierowca jest leniwy i nie chce mu się otwierać drzwi, ponieważ brak sprzeciwu oznacza zgodę. Dodam, że był to autobus Scania, numer boczny 201. Takich przypadków i podobnych jest więcej, których nie sposób tu wymienić. Codziennie rano, jadąc do pracy stoję na przystanku w Żabnie czekając na autobus, który stoi na przystanku dla wysiadających (obok szkoły), wewnątrz kierowca (nie wszyscy) pali papierosa, a gdy podjedzie na przystanek dla wsiadających, to też często stanie tak, aby nie otwierać drzwi przednich. Odkąd pojawiły się autobusy Solaris, można było drzwi otworzyć ręcznie, za pomocą przycisku umieszczonego na boku autobusu tuż obok drzwi. Teraz przycisk ten jest nieaktywny. Dlaczego?
Barierka przeszkadza
Nawiązując do Solaris-ów, pragnę wypowiedzieć się na temat barierki umieszczonej w przedniej części autobusu, obok kabiny kierowcy. Gdy jest tłok, barierka ta skutecznie utrudnia a wręcz uniemożliwia swobodę przejścia pomiędzy przedsionkiem za przednimi drzwiami, pierwszymi siedzeniami a dalszą częścią autobusu. Ponadto, pasażer siedzący na lewej części pierwszego siedzenia skazany jest na niewygodę w postaci wspomnianej barierki. Otóż, gdy osoba z przodu wsiada, odchyla barierkę, która wywołuje mocny nacisk na lewe kolano siedzącego z przodu. O ile jest to osoba szczupła, nie mająca żadnego bagażu to jeszcze nie dzieje się nic szczególnego. Problem się zaczyna, gdy na tym miejscu siedzi osoba dobrze zbudowana, na dodatek mająca bagaż między nogami, co dodatkowo utrudnia ściśnięcie się. Jakiś czas temu zauważyłem nagminne palenie papierosów przez kierowców w autobusie, nawet podczas jazdy. Obecnie ten problem występuje w mniejszym stopniu, więc chyba już ktoś alarmował o tym Dyrekcję. Niemniej, problem ten nadal występuje.
Płać i siedź cicho?
Ponadto chciałbym zwrócić Państwa uwagę na to, że kierowcy odnoszą się do pasażerów niekulturalnie, chamsko i wulgarnie. "Rozmawiając" z kimś spoufalają się z pasażerem, mówiąc mu np. "Siedź i nie p......". Może jestem zbyt przewrażliwiony, ale gdybym w sklepie ja się w podobny sposób zwrócił do klienta, to na 100% mógłbym się liczyć z utratą premii a nawet z innymi konsekwencjami.
Od dnia dzisiejszego będę prowadził obserwacje i gdy zauważę coś niepokojącego, to natychmiast Państwa o tym poinformuję.
Ponadto, niniejszy list wyślę w zmienionej formie (ale treścią taką samą) do redakcji "Gazety Kociewskiej". Może, gdy więcej osób przeczyta o tym, zacznie zwracać uwagę oraz zgłaszać to do Dyrekcji MZK - coś się w sprawie ruszy a jakość obsługi pasażera ulegnie poprawie.
Pozdrawiam!
Niezadowolony Pasażer
(personalia do wiadomości redakcji)
Śródtytuły pochodzą od redakcji
Napisz komentarz
Komentarze