23 września minęło sto lat odkąd Sejm RP uchwalił ustawę dotyczącą budowy portu w Gdyni. Jednak świętowanie tej ważnej rocznicy rozpoczęło się parę dni wcześniej. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przygotował szereg wydarzeń z tej okazji. Jednym z nich jest Kongres Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy. Konferencja wystartowała we wtorek, 20 września. Zgromadzonych gości przywitał Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
– Sto lat portu to bardzo ważne wydarzenie dla wszystkich portowców i całego środowiska portowego. Dlatego cykl spotkań celebrujących stulecie Portu Gdynia rozpoczął się już chwilę temu. W zeszłym tygodniu mieliśmy pierwsze wydarzenie związane z wodowaniem monety wydanej specjalnie z tej okazji. W tym tygodniu przygotowaliśmy cykl konferencji poświęconych gospodarce morskiej, ale również kwestiom związanym z korytarzem Bałtyk-Adriatyk. Myślę, że ostatni turbulentny czas narzuca wiele ciekawych tematów, wiele pytań, na które trzeba odpowiedzieć. W związku z tym jestem przekonany, że dyskusje o nowych kierunkach, nowych strumieniach ładunkowych to są kwestie, o których będzie się rozmawiało podczas debat, ale nie zapominamy również o tym, żeby wspominać piękną, stuletnią historię Portu Gdynia – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Gościem specjalnym kongresu był językoznawca – prof. Jerzy Bralczyk. Wygłosił on prelekcję inauguracyjną pt. „100 na 100 lat”, w której mówił o znaczeniu słów „port” i „sto”.
– Sto lat dla portu to pewnie mało, choć nie wiemy, jak będą wyglądały porty za sto lat. Dla Gdyni myślę, że te sto lat to jest prawie wszystko, a więc dużo. Gdynia to wciąż młode miasto i bardzo mi się podoba, że jest tak młode, choć ambicją każdego miasta jest zestarzeć się odpowiednio. Sto lat portu – bardzo się cieszę, że zostałem zaproszony na ten właśnie jubileusz – mówi prof. Jerzy Bralczyk, językoznawca.
Potem scenę sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia przejęli eksperci z branży morskiej. Rozmawiali m.in. o łańcuchu transportu intermodalnego w Polsce wobec bieżących zakłóceń i przyszłych wyzwań gospodarczych, społecznych i klimatycznych. Nie zabrakło również dyskusji na temat społecznej odpowiedzialności biznesu, zielonych rozwiązań w branży morskiej czy CRASH Mondays.
Otwarcie kongresu było połączone z premierą wystawy fotografii, którą przygotowali pracownicy portu. Przedstawiono tam zdjęcia portu z różnych okresów jego działalności. Podczas wydarzenia zaprezentowano także animację stworzoną specjalnie na obchody stulecia portu. Wykorzystano w niej grafiki artysty Jana Rutki.
Środa, 21 września był drugim dniem kongresu. Po oficjalnym powitaniu uczestników odbyła się promocja okolicznościowego albumu pt. „Port Gdynia – 100 lat” . Następnie dr Mariusz Kardas z Akademii Marynarki Wojennej opowiedział o „Wielkiej Gdyni”, czyli koncepcji społeczno-ekonomicznej i wojskowej polskiej obecności na morzu. Tuż po nim dr Aleksander Kozicki, przewodniczący rady gdyńskiego oddziału NSZZ „Solidarność”, wygłosił prelekcję „Gdynia – niedokończona historia: Gdynia – Druja – Lwów”. Potem Ryszard Toczek, wiceprezydent Gdyni w latach 1990-1994 i współtwórca Komitetu Obywatelskiego „Solidarność” Gdynia, opowiedział o miastotwórczej roli portu. Z kolei Gabriela Zbirohowska-Kościa z Muzeum Miasta Gdyni mówiła o wystawie „Morze/Miasto/Port”. Natomiast Dariusz Małszycki z tego samego muzeum opowiedział o wystawie „Wymiary nowoczesności. Gdynia w obiektywie Henryka Poddębskiego”. Kongres zakończyła debata na temat rozwoju polskiej gospodarki.
Natomiast 22 i 23 września odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Forum Bałtyk-Adriatyk.
Napisz komentarz
Komentarze