- Dotychczas proponowano most bez pylonów (efektownych lin podtrzymywanych przez słupki). Najnowsze rozwiązanie mówi o moście niskopylonowym. Wystarczy, aby miały ok. 17 metrów wysokości. Takie rozwiązanie pozwoli na większą rozpiętość bez filarów podtrzymujących konstrukcję, która będzie łatwiejsza w montażu, a okres budowy skróci się o pół roku. Taki wariant ma zostać zaproponowany do akceptacji, także samorządom. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku można by rozpocząć budowę, o ile oczywiście pieniądze na realizację inwestycji znajdą się w przyszłorocznym budżecie państwa - mówi Piotr Halagiera, wiceburmistrz Kwidzyna.
Nowa wersja mostu ma być tańsza i ładniejsza do dotychczasowych. Koszt inwestycji szacuje się na ok. 350 mln zł. Samorządowcy od lat podkreślają znaczenie budowy mostu dla całego regionu. Około 1500 samochodów ciężarowych dziennie opuszcza kwidzyńskie zakłady, kierując się w kierunku Malborka i Grudziądza. To wąska, bardzo kręta, droga, nieprzystosowana do przejazdu ciężkich pojazdów droga. Połączenie z najbliższym, oddalonym o około 15 km, położonym po drugiej stronie Wisły węzłem autostrady A1 umożliwi dalszy rozwój przedsiębiorstw i przyniesie firmom znaczne oszczędności. Budowa mostu ma spowodować dodatkowy napływ kapitału inwestycyjnego. Efekt to między innymi spadek stopy bezrobocia w regionie oraz wzrost poziomu życia mieszkańców. Dzięki stałej przeprawie mostowej czas przejazdu z Kwidzyna do Gdańska zostanie skrócony o ok. 30 minut. Podkreśla się także oszczędności związane z uruchomieniem mostu. Badania wykonane przez specjalistów Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Gdańskiego w 1996 roku wskazywały, że w okresie 15 lat most przyniesie ogółem 887 mln zł oszczędności, związanych między innymi z czasem dojazdu do Gdańska i innych miast po drugiej stronie Wisły oraz pobudzeniem dodatkowej produkcji w regionie, a także rozwoju turystyki.
Nowy most z efektownymi linami?
KWIDZYN. Nie wystarczyły przygotowane dotychczas trzy koncepcje budowy mostu przez Wisłę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już czwartą wizję przyszłej stałej przeprawy przez rzekę. Nowy wariant podoba się samorządowcom i prawdopodobnie to właśnie on zostanie zatwierdzony.
- 19.08.2008 00:01 (aktualizacja 20.08.2023 04:44)
Napisz komentarz
Komentarze