Projekt Comenius w Zespole Szkół w Ryjewie pojawił się 1 września 2012 roku, a jego koordynatorem była Joanna Płoszaj-Caban, nauczycielka tej szkoły. Tematem projektu była nauka języka angielskiego poprzez spotkania kulturalne, towarzyskie i sportowe. Szkołą koordynującą projekt była placówka z Czech, a partnerskimi szkołami placówki w Turcji, Bułgarii oraz Polsce.
Lepiej posługują się językiem angielskim
-Cel, który został w całości zrealizowany, dotyczył podobieństw i różnic w systemie oświaty poszczególnych placówek – wyjaśnia J. Płoszaj-Caban. –Choć wszystkie kraje szkół biorących udział w tym projekcie należą do Unii Europejskiej, to jednak mogliśmy w nich dostrzec wiele odmiennych spojrzeń na edukację. Począwszy od klasyfikacji uczniów, zarządzania szkołą, wyposażenie szkoły, a skończywszy na różnych formach i metodach nauczania. W naszym projekcie dyskutowaliśmy o naszych pozytywnych i negatywnych doświadczeniach w pracy z dziećmi. Przede wszystkim jednak poprawiliśmy umiejętność posługiwania się językiem angielskim i to nie tylko w szkole, ale również w życiu codziennym. Szukaliśmy także inspiracji w naszej pracy zawodowej z młodzieżą, aby nauczać w oparciu o nowoczesne i skuteczne metody nauczania.
Produktem końcowym jest kalendarz na rok 2015
Jak zaznacza nauczycielka ZS Ryjewo rezultaty tej dwuletniej współpracy są ogromne, zarówno w sferze emocjonalnej, naukowej, jak i poznawczej. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie z Ryjewa poznali swoje umiejętności oraz poszerzyli wiedze o krajach europejskich. Zdobyli wiedze na temat kultury oraz zwyczajów krajów, w których gościli. Projekt zmotywował ich także do dalszej nauki języka angielskiego. Nawiązały się także liczne przyjaźnie, co z w przyszłości zaowocuje pewnie trwałą współpracą
Produktem końcowym wymiany młodzieży jest kalendarz Comenius wydany na rok 2015, a także książka kucharska z unikalnymi przepisami, blog i logo projektu, plakat reklamowy „Spotkania przyjaciół Comeniusa 2012-2014”, nagranie audycji radiowej w Radio Malbork, ulotki reklamowe, oficjalna strona internetowa projektu, albumy, filmy, zdjęcia, tablice informacyjne, kubki, koszulki, artykuły w prasie lokalnej, DVD z nagrań przedstawień teatralnych, DVD produktów, prezentacje multimedialne itp.
Jest szansa na nowy projekt
-Należy dodać, że projekt realizowany był na zajęciach języka angielskiego, informatyki, plastyki- sztuki, wychowania fizycznego i techniki. Dodatkowo wiele zadań wykonano na zajęciach pozalekcyjnych, jak: wycieczki, ogniska, nauka tańca, gotowanie, spotkania z rodzicami, politykami, ludźmi sztuki, kultury, teatru – wyjaśnia J. Płoszaj-Caban.
W ramach projektu Comenius młodzież z Ryjewa odwiedziła swoich rówieśników w Turcji, Bułgarii i Czechach. Szczególne spotkanie miało natomiast miejsce w kwietniu 2014 roku, kiedy to ryjewska szkoła gościła grupę z Bułgarii. Podczas wspólnego festynu z rodzicami i lokalnym środowiskiem podsumowano dotychczasowe osiągnięcia i zamarzono o nowym projekcie. Okazuje się to całkiem realne, bowiem Joanna Płoszaj-Caban wraz z dotychczasowymi szkołami partnerskimi oraz placówkami z Hiszpanii oraz Słowenii wspólnie napisali kolejny projekt międzynarodowej wymiany młodzieży, tym razem pod nazwą „Erasmus plus”. Jeśli uzyska on akceptację komisji kwalifikacyjnej to młodzież z Ryjewa ponownie doświadczy wielkich przeżyć i rozwinie swoją wiedzę na nowych płaszczyznach.
Podziękowania za pomoc
-Projekt Comenius niezwykle pozytywnie wpłynął na nasza placówkę – mówi szkolny koordynator projektu. - Rozwinął autonomię oraz szerokie horyzonty myślowe nauczycieli oraz uczniów. Do pracy włączeni zostali także rodzice, którzy czynnie brali udział w realizacji wszystkich zadań projektu. Dzięki projektowi mieszkańcy Ryjewa mieli możliwość poznania metod rozwoju, innowacyjności i nowatorskich systemów stosowanych w innych krajach. I tu należy się ukłon w stronę tych, którzy zawsze służyli nam pomocą. Mam tutaj na myśli: władze gminy Ryjewo, Starostwo Kwidzyn, Nadleśnictwo Kwidzyn, DPS w Ryjewie, Radio Malbork, Kurier Kwidzyński oraz lokalnych artystów z gminy Ryjewo takich jak: M. Baranowicz, J. Zwolak oraz Z. Mączyńska. Jako koordynator projektu dziękuję także dyrekcji ZS w Ryjewie oraz Bernadecie Łukaszewskiej i Bożenie Biernat za ogromna pomoc w realizacji projektu. Dziękuję także wszystkim nauczycielom oraz rodzicom – podsumowuje J. Płoszaj-Caban.
Napisz komentarz
Komentarze