LIST do MEN i JST ws. zatrudniania doradców zawodowych.
List uczestników konferencji: „Problemy szkół i nauczycieli w związku ze zmianami od 1 września 2012 r. w szkolnictwie pondagimnazjalnym” do MEN w sprawie doradców zawodowych w szkolnictwie.
Uczestnicy konferencji pt: „Problemy szkół i nauczycieli w związku ze zmianami od 1 września 2012 roku w szkolnictwie pondagimnazjalnym” ( 17 kwietnia 2012 r. – Gdynia), zorganizowanej przez Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego, przy wsparciu Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Gdyni zwracają uwagę na problem doradztwa zawodowego w szkołach.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 17 listopada 2010 r. ws. zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, określa ogólnikowo zadania doradcy zawodowego, w brzmieniu:
§ 31. 1. Do zadań doradcy zawodowego należy ponadto:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- 2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela planującego i realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Już na konferencji z dnia 8 marca 2011 r. o "Sytuacji pedagogów i psychologów w świetle nowych rozporządzeń o pomocy psychologiczno-pedagogicznej" zwróciliśmy uwagę na brak prawnego umocowania obligatoryjnego zatrudniania w szkolnictwie gimnazjalnym doradców zawodowych. Nasza Sekcja postulowała o to w pokonferencyjnym komunikacie skierowanym do MEN i nadal podtrzymuje swoje stanowisko, gdyż nie podjęto żadnych kroków w tej sprawie.
Konieczne jest umocowanie doradztwa zawodowego w ogólnokrajowym systemie edukacyjnym i zapewnienie przez MEN środków na etaty doradców.
Zwracamy uwagę, że skutecznym rozwiązaniem na poziomie kształcenia gimnazjalnego powinno być ustalenie liczby godzin z zakresu doradztwa zawodowego w ramowym planie nauczania dla gimnazjum. Nie można kolejny raz obciążać JST dodatkowym zadaniem, na które nie przekazuje się środków finansowych. Podkreślamy też fakt, że wielu nauczycieli ukończyło studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego, sfinansowane z programów unijnych. Zadaniem doradców miałoby być profesjonalne przygotowanie uczniów do wyboru kierunku dalszego kształcenia i wyboru zawodu, z uwzględnieniem nie tylko ich predyspozycji psychofizycznych i zainteresowań, ale także zmieniającej się sytuacji na rynku pracy. Ważne jest też wyposażenie uczniów w umiejętności przydatne do podejmowania właściwych decyzji, związanych z przygotowaniem do zawodu.
Zwracamy uwagę, że ranga profesjonalnego doradztwa zawodowego wzrasta jeszcze bardziej w związku z nowym systemem nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych, gdzie ewentualne błędy wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej mogą nieść szereg niekorzystnych konsekwencji, w tym również finansowych dla budżetu państwa (oblicza się, że rocznie ok. 140 mln zł z tytułu zmiany profilu).
W imieniu uczestników Konferencji:
Zdzisława Hacia (Przewodnicząca KM w Gdyni)
Wojciech Książek (Przewodniczący Sekcji Oświaty Regionu Gdańskiego)
Napisz komentarz
Komentarze