Apel do MEN
uczestników konferencji: „Problemy szkół i nauczycieli w związku ze zmianami od 1 września 2012 roku w szkolnictwie pondagimnazjalnym” w sprawie zmiany zasad nauczania przedmiotu „HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO”
Uczestnicy konferencji pt: „Problemy szkół i nauczycieli w związku ze zmianami od 1 września 2012 roku w szkolnictwie pondagimnazjalnym” (17 kwietnia 2012 r. – Gdynia), zorganizowanej przez Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego, przy wsparciu Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Gdyni zwracają się z apelem do Ministerstwa Edukacji Narodowej o niezwłoczne wprowadzenie zmiany w podstawie programowej do nauczania przedmiotu „Historia i Społeczeństwo” tak, aby minimum jeden z 4. modułów do wyboru przez danego nauczyciela – był obligatoryjny. Proponujemy, aby tym obowiązkowym modułem był: Ojczysty Panteon i ojczyste spory.
Uzasadnienie:
Wprowadzane od 2012 roku nowe podstawy programowe w szkolnictwie ponadgimnazjlanym wzbudzają szereg kontrowersji i emocji. W sposób szczególny dotyczy to zasad nauczania historii najnowszej po pierwszej klasie liceum i technikum. Dowolny wybór przez poszczególnych nauczycieli 4. spośród 9. modułów: Europa i świat; Język, komunikacja i media; Kobieta i mężczyzna, rodzina; Nauka; Swojskość i obcość; Gospodarka; Rządzący i rządzeni; Wojna i wojskowość; Ojczysty Panteon i ojczyste spory – może doprowadzić do sytuacji, że przy wyborze czterech pierwszych modułów, uczeń nie będzie miał w ogóle kontaktu, np. z historią XX wieku. Taki wybór zniszczy w miarę jednolity przekaz wychowawczo-patriotyczny, utrudni też młodym ludziom wzajemny kontakt na podstawie podobnych doświadczeń szkolnych, a nawet doprowadzi do zaburzenia kodu międzypokoleniowego (również na skutek zmian kanonu lektur z języka polskiego ).
W decyzji MEN wskazującej obowiązkowy moduł widzimy niezbędne minimum, aby uspokoić społeczne nastroje wokół tego tematu, jak i dać czas na jego modyfikację. Ma on być rzeczywistym przekazem historii, napisanym w języku wymagań, którą to wiedzę będzie można w przejrzysty sposób sprawdzać (aby uniknąć marginalizacji tego przedmiotu).
W imieniu uczestników Konferencji:
Zdzisława Hacia (Przewodnicząca KM w Gdyni)
Wojciech Książek(Przewodniczący Sekcji OświatyRegionu Gdańskiego)
Napisz komentarz
Komentarze