Nastroje społeczne w obszarze konsumpcji indywidualnej nadal utrzymują się na korzystnym poziomie. Jest to widoczne zarówno w stosunku do ocen przeszłych zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przeszłych zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, jak i w odniesieniu do obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Największą poprawę wskaźnika w porównaniu z wynikami sprzed roku i dwóch lat obserwuje się w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia.
Wartość bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej pogorszyła się względem maja o 2,0 pp. i wynosi obecnie –7,3. W porównaniu do analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku jest to wynik lepszy odpowiednio o 8,6 oraz o 17,3 pp.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w czerwcu wartość –7,0, a więc o 0,6 pp. gorszą od wyniku z poprzedniego miesiąca. W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest stały wzrost notowań – o 12,5 oraz o 23,6 pp. względem tego samego miesiąca 2006 oraz 2005 roku.
Oto wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w czerwcu 2007 r. Dokonana przez konsumentów ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach nie odbiegała w czerwcu od wyniku z poprzedniego miesiąca. Wskaźnik osiągnął wartość –9,4 (wyższą o 0,3 pp.). W stosunku do analogicznego okresu 2006 i 2005 roku również zaobserwowano pomyślny przebieg zmian, a zaobserwowany w tym czasie wzrost wyniósł odpowiednio 7,5 i 18,9 pp.
Ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach, uległa pogorszeniu (o 0,7 pp.) w porównaniu z poprzednim miesiącem i wynosi obecnie –1,5. W porównaniu do wyników obserwowanych przed rokiem i dwoma laty nadal jednak utrzymuje się na względnie korzystnym poziomie – z różnicą odpowiednio 3,3 i 10,7 pp.
Saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju w ostatnich 12 miesiącach wyniosło w maju –20,6. Wynik ten jest gorszy od zanotowanego w poprzednim miesiącu o 5,8 pp., natomiast od analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku dzieli go w dalszym ciągu korzystny dystans odpowiednio 7,0 oraz 23,9 pp.
W czerwcu wskaźnik oczekiwanych w najbliższych 12 miesiącach zmian sytuacji ekonomicznej kraju przyjął wartość –7,8 (pogorszenie w stosunku do maja o 4,0 pp.). W porównaniu do wyników obserwowanych w analogicznym miesiącu 2006 i 2005 roku obecne notowanie oznacza wzrost optymizmu konsumentów o odpowiednio 6,9 i 13,7 pp.
Oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów pozostają w czerwcu na niemal niezmienionym poziomie w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wartość tego wskaźnika wynosi obecnie 2,7, a więc w relacji do analogicznych obserwacji sprzed roku oraz sprzed dwóch lat wykazuje poprawę odpowiednio o 18,1 oraz 19,5 pp. Dodatnia wartość tego wskaźnika w ostatnich dwóch miesiącach oznacza, że liczba konsumentów wyrażających opinię, że obecny czas sprzyja robieniu ważnych zakupów jest większa od liczby osób, które nie zgadzają się z tym stwierdzeniem.
W czerwcu obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia nie zmieniły się w porównaniu z wynikiem odnotowanym w maju. Wartość wskaźnika wynosi –19,0. Jest to najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania i podobnie jak to miało miejsce w poprzednich ośmiu miesiącach (począwszy od października 2006 roku) odzwierciedla sytuację, w której liczba konsumentów wyrażających opinie pozytywne jest większa od liczby osób nastawionych negatywnie. Przebieg zmian w dłuższym okresie czasu, obejmującym lata 2006 i 2005, w dalszym ciągu kształtuje się bardzo pomyślnie, a odnotowany w tym czasie spadek obaw wyraża się różnicą odpowiednio 27,7 i 49,5 pp. porównując wyniki w analogicznych miesiącach.
Wartość wskaźnika przewidywanych możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy poprawiła się względem poprzedniego miesiąca o 2,1 pp., przyjmując poziom –37,6 – najkorzystniejszy w okresie realizacji badania. Dystans w stosunku do wyników uzyskanych przed rokiem i dwoma laty wynosi odpowiednio 11,9 i 20,2 pp. (w relacji do analogicznego miesiąca).
Napisz komentarz
Komentarze