- Obecnie, mimo przejściowych problemów, przy dobrej współpracy z armatorami, instytucjami finansowymi i kooperantami – dobrze radzimy sobie z realizacją kontraktów i spełnianiem oczekiwania kontrahentów - powiedział Kazimierz Smoliński, prezes Zarządu Stoczni Gdynia. - Mając świetnych fachowców i potencjał techniczny jesteśmy w stanie sprostać wymogom rynkowym. To jest nasz kapitał, który po planowanym doinwestowaniu daje szansę na dalszy rozwój Stoczni.
Jesteśmy jedną z największych Stoczni w Europie (2 pozycja w rankingu produkcji) i 22 pozycja na świecie. Na tych pozycjach lokuje nas łączny tonaż statków przekazanych armatorom 2006 r. i portfel zamówień na kolejne lata. W tym roku oddaliśmy do eksploatacji już 6 statków, sześć kolejnych jest w budowie. Stocznia ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie w najbliższych latach 21 statków o wartości sprzedaży ponad 1 mld USD i 20 mln EUR. W ofercie mamy kontenerowce (od 1100 do 5000 TEU), produktowce i chemikaliowce, tankowce, masowce, statki wielozadaniowe, gazowce LPG, RO-RO samochodowce oraz statki typu RO-PAx.
O upadłości stoczni nie ma mowy. Koszt upadłości (odszkodowania za niezrealizowane kontrakty, fundusze dla bezrobotnych, strata rynku zbytu dla wielu kooperantów itp.) byłby niewspółmiernie większy niż niezbędne środki inwestycyjne i fundusze na oddłużenie stoczni.
***
„Arelia” to osiemnasty kontenerowiec z serii 8184 o nośności 39 000 DWT i zdolności przewozowej 2 700 TEU (ekwiwalentnych kontenerów 20-stopowych).
Statek jest budowany dla niemieckiego armatora Peter Dohle Schiffsbeteiligungs-KG (GmbH& Co) z Hamburga.
W pięciu ładowniach statek będzie mógł przewozić 1 200 kontenerów 20-stopowych, a na pokładzie 1 500 kontenerów ułożonych w sześciu warstwach, w tym 300 kontenerów chłodzonych (w sumie 2700).
Budowa statku jest finansowana z kredytu udzielonego przez NORD/LB Bank Polska Norddeutsche Landesbank SA, poręczonego przez rząd polski. Odbywa się pod nadzorem i według przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV).
Obecnie w Stocznia Gdynia trwają intensywne prace przy budowie pięciu statków: 2 kontenerowców o pojemności 2700 TEU oraz 3 Ro-Ro samochodowców. Stocznia ma uprawomocnione kontrakty na zbudowanie (w latach 2007- 2008) 21 statków o wartości sprzedaży ponad 1 mld dol i 20 mln EUR.
Napisz komentarz
Komentarze