Lista dotychczasowych kompetencji wojewody przechodzących od 1 stycznia 2008 r. do marszałka jest długa. Zgodnie z uchwaloną w lipcu, a znowelizowaną w grudniu 2007 r. ustawą kompetencyjną do zadań marszałka będą teraz należały m.in. sprawy dotyczące ochrony środowiska, gospodarki odpadami i gospodarki wodnej, które wynikają m.in. z trzech najważniejszych "ustaw środowiskowych" - ustawa Prawo Ochrony Środowiska, ustawa Prawo Wodne oraz ustawa o odpadach. Należy pamiętać, że niektóre wnioski w tych sprawach należy już kierować nie na ręce wojewody, lecz marszałka województwa.
Powietrze pod pieczą
Pod pieczą marszałków znalazła się kompleksowo rozumiana ochrona powietrza w województwie - prowadzenie bazy danych w zakresie informacji dotyczących programów ochrony powietrza, informacji dotyczących planów krótkoterminowych w przypadku ryzyka występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu w danej strefie, gromadzenie wyników oceny i klasyfikacji stref (poziom substancji w powietrzu) przekazywanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.
W gestii marszałka będzie sporządzenie programów ochrony powietrza, po uprzednim skonfrontowaniu takiego dokumentu ze starostami oraz społeczeństwem.
Do sprawowania nadzoru, nad jakością powietrza w województwie marszałkowi powierzono możliwość prowadzenia konsultacji dotyczących przenoszenia zanieczyszczeń z terenu innego państwa lub na teren innego państwa, powiadamiania społeczeństwa i podmiotów o ryzyku wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych albo alarmowych poziomów substancji w powietrzu oraz o wystąpieniu przekroczeń dopuszczalnych, docelowych albo alarmowych poziomów substancji.
W sytuacjach, gdy podmiot korzystający ze środowiska, prowadzi działalność powodującą wprowadzanie substancji do powietrza, marszałek będzie miał możliwość nałożenia obowiązku prowadzenia pomiarów poziomów tej substancji w powietrzu (na obszarze, na którym istnieje przekroczenie dopuszczalnego poziomu substancji w powietrzu, w odniesieniu do zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana, jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko).
Urzędowe „mapy akustyczne”
Dodatkową informacją, jaką można od 1 stycznia 2008 r. znaleźć już tylko w Urzędzie Marszałkowskim, będzie informacja dotycząca map akustycznych, terenów zagrożonych hałasem i programów ochrony środowiska przed hałasem, oraz rodzaju, ilości oraz miejsc występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, ponieważ urząd marszałkowski prowadził będzie tematyczne bazy danych w tym zakresie.
Konieczna pieczątka marszałka
Ustawa kompetencyjna powiększa zakres decyzyjności marszałków. Nową rolą będzie proces wydawania pozwoleń zintegrowanych dla przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie eksploatowana jest instalacja, która jest kwalifikowana, jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obowiązkowe oraz dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest obowiązkowe, realizowanych na terenach innych niż właściwe staroście (art. 378 ust.1 POŚ).
Bez opinii marszałka nie ma realizacji
Nowym obowiązkiem będzie także udział w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Postanowienia ustalające zakres raportu dla decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia poprzedzone będą opinią marszałka województwa. Marszałek uzgadniał będzie także warunki realizacji przedsięwzięcia.
Prowadzący istniejącą instalację zaliczoną do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, która ze względów technologicznych lub ekonomicznych nie może osiągnąć wymagań w terminach przewidzianych przez powszechnie obowiązujące przepisy, a za utrzymaniem eksploatacji przemawia interes publiczny, o uzyskanie programu dostosowawczego będzie musiał wystąpić z wnioskiem do marszałka województwa. Od 1 stycznia 2008 r. to on wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania negocjacyjnego, powołuje komisje do prowadzenia negocjacji i w drodze decyzji zatwierdza program dostosowawczy oraz wydaje pozwolenie zintegrowane na warunkach określonych w programie dostosowawczym, przy czym program dostosowawczy stanowi integralną część decyzji dotyczącej pozwolenia zintegrowanego.
Kontrola nad odpadami
Zmiany dotyczą także kompetencji w zakresie gospodarki odpadami.
Marszałek będzie sprawował kontrolę nad przedsięwzięciami lub instalacjami określonymi w art. 378 ust. 2a ustawy - Prawo ochrony środowiska - w zakres zatwierdzania instrukcji eksploatacji składowiska odpadów, wydawania zgody na zamknięcie składowiska odpadów, zatwierdzania programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi, zbierania informacji o wytwarzanych przez nie odpadach oraz sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami oraz wydania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów.
Zakres kompetencji "wodnych" powiększy nowe uprawnienie marszałka polegające na wydawaniu pozwoleń wodnoprawnych i ustalaniu linii brzegu dla wód granicznych i śródlądowych dróg wodnych.
(Źródło: Agnieszka Orłowsk, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego)
Napisz komentarz
Komentarze