Był już Rok Kaszub, Rok Kociewia, a w ub. roku - Rok Powiśla (który oficjalnie zakończył się w środę w Sztumie). Teraz czas na Żuławy! Region ten czekał w kolejce na promocję i dostrzeżenie (czytaj: pomoc finansową) przez władze wojewódzkie.
W poniedziałek, 28 stycznia 2008 r. podczas XVII sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego podjęto uchwałę w sprawie ustanowienia roku 2008 Rokiem Żuław. Wniosek w tej sprawie złożyło Stowarzyszenie "Żuławy". Radni podjęli tę uchwałę, aby podkreślić potrzebę rzetelnego poznania, zachowania i rozwoju wielokulturowego bogactwa Pomorza, wypływającego z różnorodności tradycji i kultury jego społeczności regionalnych. Przyjęcie uchwały jest wyrazem uznania dla dziedzictwa kulturowego Żuław oraz ich wkładu wniesionego w kształtowanie wizerunku woj. pomorskiego.
Samorządowcy z gmin położonych w delcie Wisły liczą, że uda się im dzięki temu uzyskać pieniądze na modernizację urządzeń przeciwpowodziowych i melioracje. Obecnie rolnicy z tego regionu stale muszą walczyć z podtopieniami. Projekt melioracji i modernizacji urządzeń przeciwpowodziowych na Żuławach gotowy jest od kilku lat. Na jego realizację potrzeba jednak ponad 400 mln euro. Pieniądze mają pochodzić ze środków unijnych. Żeby jednak trafiły na Żuławy - potrzebna jest decyzja rządu.
- Samorządowcy chcą, by w realizację projektów inwestycyjnych na Żuławach aktywnie zaangażowali się posłowie - powiedział wicemarszałek Mieczysław Struk.- W ramach unijnego projektu na Żuławach zrealizowanych ma zostać ponad 250 różnych inwestycji. Chodzi m.in. o przebudowę kanału Raduni, modernizację zbiorników retencyjnych, regulację potoków i koryt rzek a także odbudowę wałów przeciwpowodziowych.
Kolejką wąskotorową przez Żuławy
Jedną z atrakcji w sezonie letnim na Żuławach jest kolejka wąskotorowa. Podróż odbywa się w odkrytych wagonach „retro”, z których można podziwiać przepiękne widoki żuławskie. Na trasie kolejki znajduje się m.in. unikalny kolejowy most obrotowy w Rybinie, a trasa pociągu biegnie przez wiele wypoczynkowych miejscowości.
Historia budowy kolejki sięga końca XIX w. Oddano ją do użytku w 1912 r., a od 1913 r. została Zachodniopruską Koleją Lokalną. Trasa kolei prowadziła przez: Nowy Staw i Kościeliczki, Lipinkę Gdańską, Lichnowy z Ostaszewem, Lisewem i Miłoradzem. Uruchomiono również połączenie z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego, a później do Stegny, Sztutowa i Krynicy Morskiej. Wagony kolejki przewoziły płody rolne, materiały budowlane, węgiel i nawozy sztuczne. Z upływem lat pojawiły się wagony pasażerskie, a dodatkowo latem odkryte wagony wycieczkowe zwane „retro”.
Czas i pieniądze dla podtapianych Żuław
POMORZE. Więcej pieniędzy na promocję i inwestycje. Radni sejmiku pomorskiego w poniedziałek podjęli uchwałę w sprawie ustanowienia w woj. pomorskim Roku 2008 - "Rokiem Żuław".
- 29.01.2008 00:08 (aktualizacja 01.04.2023 02:33)
Napisz komentarz
Komentarze