Zakończyła się realizacja w województwie pomorskim największego projektu szkoleń i doradztwa w historii branży turystycznej w Polsce. Jego podstawowe cele to pomoc w rozwoju produktów turystycznych poprzez animowanie współpracy partnerów w regionie oraz podniesienie konkurencyjności branży poprzez doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr turystycznych. Ogólnopolski projekt wdrażany był na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Patronat nad jego realizacją na Pomorzu objął Marszałek Województwa Jan Kozłowski. - Jednym z priorytetów samorządu województwa pomorskiego jest rozwój turystyki. Osiągnięcie tego celu przybliżają między innymi inicjatywy oparte o współpracę samorządów z przedsiębiorstwami i organizacjami turystycznymi działającymi w regionie. Takim właśnie projektem jest "Turystyka - wspólna sprawa" - zaznacza marszałek Kozłowski.
Projekt ruszył na Pomorzu w styczniu 2006, a pierwsze szkolenia i konsultacje doradcze miały miejsce we wrześniu 2007 roku. Łącznie wzięło w nich udział ponad cztery tysiące uczestników. Wśród przeszkolonych było ponad trzy tysiące reprezentantów mikro- oraz małych i średnich przedsiębiorstw oraz niemal tysiąc przedstawicieli dużych przedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego i organizacji wspierających rozwój turystyki. Przeprowadzono ponad 15 tysięcy godzin szkoleń i blisko tysiąc godzin doradztwa. Zawiązało się 12 grup partnerskich, które stworzyły łącznie 12 pomysłów na nowe regionalne markowe produkty turystyczne.
Branżę turystyczną w Polsce charakteryzował do tej pory m.in. brak szerszej współpracy między samorządami, przedsiębiorcami i organizacjami w celu kreowania nowych inicjatyw. Podczas odbywanych na początku realizacji projektu spotkań członków grup partnerskich, uczestnicy doszli do wniosku, że należy zmienić sposób zabiegania o klienta. Poszczególne podmioty, zamiast konkurować, zaczęły ze sobą współpracować w celu skutecznej promocji i sprzedaży tworzonego wspólnie produktu turystycznego. Zaowocowało to powstaniem ofert, które przyciągnęły nowych gości. Zbiegło się to z falą wzrostu ruchu turystycznego w kraju. Liczba Polaków korzystających z obiektów zbiorowego zakwaterowania w Polsce wzrosła o ponad 9 procent w ciągu całego 2007 roku, liczba cudzoziemców korzystających z tych samych obiektów wzrosła w tym samym czasie o ponad 4 procent.
Jedną z nowych inicjatyw w województwie pomorskim jest produkt turystyczny o nazwie „Poznaj serce Kaszub”. Obejmuje on atrakcje turystyczne związane z kaszubską kuchnią, językiem i kulturą. Pomysł na stworzenie wspólnej oferty powstał podczas spotkań jednej z grup partnerskich zawiązanych na początku realizacji projektu. – Celem działania naszej grupy jest spójna promocja turystyki aktywnej i kulturowej, ciekawych miejsc, atrakcji, wydarzeń oraz ofert turystycznych na ziemi kaszubskiej. Projekt „Turystyka – wspólna sprawa” był pierwszym, który stworzył płaszczyznę porozumienia samorządów, przedsiębiorstw i organizacji w celu wygenerowania nowych możliwości rozwoju turystyki w regionie – przekonuje Beata Jankowska ze Starostwa Powiatowego w Kościerzynie, lider grupy partnerskiej, będącej pomysłodawcą produktu „Poznaj serce Kaszub”. Kapituła konkursu „Turystyka – wspólna sprawa” uznała go za jeden z najlepszych pomysłów na regionalny markowy produkt turystyczny. 16 wojewódzkich laureatów konkursu zaprezentowało się podczas największych targów turystycznych w Polsce – Tour Salon w październiku 2007 roku w Poznaniu.
Szkolenia i doradztwo w ramach „Turystyka – wspólna sprawa” odegrały dużą rolę w podniesieniu jakości usług świadczonych dla turystów odwiedzających województwo pomorskie. Złożyły się na to dwa czynniki. Pierwszym z nich był wzrost świadomości podnoszenia kwalifikacji zawodowych wśród pracowników tej branży. Drugą istotną kwestią był wzrost zapotrzebowania pracodawców na wykwalifikowaną kadrę obsługującą gości. Wpływ na to miała między innymi emigracja zarobkowa osób, które pracowały w branży turystycznej. Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku, minimum 3 miliony Polaków przynajmniej przez krótki czas pracowało lub obecnie pracuje za granicą. Wśród nich byli między innymi: kelnerzy, barmani, recepcjoniści i inne osoby zatrudnione w turystyce. Restauratorzy, hotelarze i właściciele pensjonatów musieli zatrudnić nowych pracowników, a następnie – przeszkolić ich. Pomocne okazały się przy tym unijne fundusze na rozwój kapitału ludzkiego. To właśnie dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Społecznego w szkoleniach i konsultacjach doradczych w ramach projektu „Turystyka – wspólna sprawa” wzięła udział rekordowa liczba osób związanych z turystyką. Osoby zarządzające personelem uczestniczyły w szkoleniach menedżerskich, takich jak: zarządzanie zasobami ludzkimi, techniki negocjacyjne czy promocja i marketing usług turystycznych. Z kolei pracownicy szkolili się między innymi z obsługi ruchu turystycznego, podstawowej pomocy medycznej czy sztuki animacji najmłodszych. – Atutami tych szkoleń były niska cena i to, że organizowano je bezpośrednio u danego pracodawcy. Dzięki temu zatrudnieni mogli na miejscu oswoić się z czynnościami, które mają wykonywać, obsługując gości – przekonuje Łukasz de Lubicz Szeliski, dyrektor hotelu „Lubicz” w Ustce. Jego pracownicy wzięli udział w kursie barmańskim w ramach projektu „Turystyka – wspólna sprawa”. Organizowane były także szkolenia językowe, w których brali udział przedsiębiorcy. Do wyboru było sześć języków obcych.
W ramach projektu, oprócz szkoleń, organizowane były w województwie pomorskim indywidualne i grupowe sesje doradcze, podczas których uzyskać można było informacje o możliwościach pozyskiwania środków na działalność turystyczną w okresie po zakończeniu projektu. W najbliższych sześciu latach na rozwój turystyki w Polsce przeznaczono blisko 1,5 miliarda euro z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Kolejne 2,5 miliarda euro zarezerwowane jest w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki na inwestycje w kadry, m.in. szkolenia, z których korzystać może również branża turystyczna. Zyska ten, kto przedstawi dobry pomysł na działalność turystyczną i prawidłowo wypełnieni wniosek o dotacje. Jest o co walczyć, zwłaszcza że w poprzednim okresie programowania (lata 2004-2006) z funduszy strukturalnych na rozwój turystyki wydano kilkakrotnie mniej – 130 mln euro.
Reklama
Turystyka – wspólna sprawa
GDAŃSK. Nowe produkty turystyczne, świeżo przeszkolone kadry do obsługi gości i większa integracja branży turystycznej – to efekty projektu „Turystyka – wspólna sprawa”, realizowanego przez ostatnie dwa lata na Pomorzu. Konferencja podsumowująca odbyła się w Gdańsku.
- 17.03.2008 00:00 (aktualizacja 13.08.2023 07:43)
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze