W gronie laureatów tegorocznej edycji „Planety Energii” znaleźli się uczniowie i nauczyciele, którzy do udostępnionych przez Energę propozycji scenariuszy lekcji podeszli twórczo i nowocześnie, realizując z najmłodszymi kreatywne lekcje i wiele niecodziennych projektów poświęconych energii elektrycznej oraz zjawiskom fizycznym związanym z optyką. Wyprawy badawcze, kampanie informacyjne, spektakularne makiety czy projekty odblaskowej mody – to tylko przykłady realizacji, które oceniało konkursowe jury pod przewodnictwem dr. Tomasza Rożka.
– Udział w konkursie był dla nas niezwykłą przygodą. Dzięki „Planecie Energii” dzieci rozwijały swoje zainteresowania, odkrywały nowe pasje oraz wspaniale bawiły się podczas ciekawych zajęć, warsztatów czy licznych wypraw badawczych. Nieocenieni okazali się także rodzice, którzy zaangażowali się w projekt i towarzyszyli nam w przygotowaniach do licznych przedsięwzięć, a także osobiście w nich uczestniczyli – mówi Anita Blochel, nauczycielka klasy III A ze SP w Kuźni Raciborskiej.
Autorów najciekawszych i najbardziej kreatywnych lekcji, w nagrodę z dwudniową wizytą odwiedziło mobilne centrum nauki Grupy Energa. W tym roku dotarło ono do 10 miast, a od początku programu odbyło już 112 wizyt w różnych miejscowościach w całej Polsce.
W miasteczku „Planeta Energii” teoria łączy się z praktyką poprzez eksperymenty, doświadczenia, pokazy, interaktywne zabawy i quizy z nagrodami. Na dzieci czekało tam mnóstwo niecodziennych eksponatów, takich jak induktor Ruhmkorffa, który generuje miniaturowe „pioruny” czy maszyna elektrostatyczna, od której elektryzują się włosy.
– Nam dorosłym często wydaje się, że dzieci są za małe, żeby zrozumieć pewne tematy. Moim zdaniem popełniamy błąd. Dzieci są bardzo racjonalne, ciekawe świata i chętne, by docierać do źródła. Gdy tylko dostosujemy do nich język i formę przekazu, to możemy wytłumaczyć im wiele trudnych i abstrakcyjnych zagadnień, jakim jest na przykład prąd elektryczny – mówi Tomasz Rożek, dr nauk fizycznych, gospodarz programu „Sonda 2” w TVP2 i ambasador programu „Planeta Energii”. – W „Planecie Energii” staramy się zaszczepić w najmłodszych przekonanie, że zdobywanie wiedzy może być fascynujące. Przez zabawę uczymy ich odkrywania i wykorzystywania zjawisk fizycznych w codziennym życiu. W planetowym miasteczku angażujemy w ciekawe doświadczenia, dzieci mogą wszystkiego dotknąć, wszystko przetestować, dzięki czemu świetnie się w nim bawią i nawet nie zdają sobie sprawy z tego, ile przy okazji się uczą.
Podczas pokazów i eksperymentów prowadzonych przez planetowych ekspertów, najmłodsi dowiedzieli się, co to są i w jaki sposób przemieszczają się ładunki elektryczne, jak prąd płynie w przewodzie, w jaki sposób można wytworzyć go w dużych ilościach oraz jak bezpiecznie i racjonalnie z niego korzystać. Poznali także zasady segregacji śmieci oraz wtyczki elektryczne z całego świata.
– Edukacja na temat prądu oraz kształtowanie odpowiedzialnych postaw odpowiadających realiom i potrzebom współczesnego świata to główne cele programu „Planeta Energii”. Jego założenia uwzględniają istotną rolę zabawy w procesie rozwoju i edukacji najmłodszych, dzięki czemu dzieci mają możliwość udziału w niestandardowych lekcjach, pokazach i eksperymentach, pobudzających zainteresowanie otaczającym światem i zachodzącymi w nim zjawiskami – mówi Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Energa.
Program „Planeta Energii" to także idealny sposób na zintegrowanie zespołu klasowego podczas realizacji konkursowych zadań. – Dzieci nie tylko zdobywały cenną wiedzę na temat prądu, ale uczyły się także jak razem współpracować, by osiągnąć wspólny cel. Podczas spotkań na „Planecie Energii" rozwijały swoją kreatywność, stały się też bardziej odważne i otwarte na nowe wyzwania – podkreśla Urszula Mazurek-Deska, nauczycielki klasy III A ze SP w Miedźnie.
– Przekazywanie wiedzy w atrakcyjny, nowatorski sposób jest ogromnie ważne w edukacji najmłodszych, a szczególnie w przypadku dzieci z niepełnosprawnością, które uczą się w naszej placówce. A właśnie taką formę edukacji zapewnia „Planeta Energii” – mówi Monika Lenartowicz, nauczycielka klasy III C z Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie.
Niektórzy pedagodzy, jak Grażyna Sujewicz, nauczycielka klasy III E ze SP nr 1 w Turku, zostali nagrodzeni kolejny raz. – Ponieważ brałam już udział w programie, w bieżącej edycji szczególne wyzwanie stanowiły dla mnie zagadnienia związane z optyką – tematem trudnym, ale bardzo ważnym. To dzięki „Planecie Energii” dzieci zdały sobie sprawę, dlaczego właściwie nosimy odblaski. Wcześniej istotny był dla nich ich kolor czy kształt. A teraz wiedzą, że odblaski mogą uratować nam życie, bo to dzięki nim jesteśmy dobrze widoczni na drodze, szczególnie po zmroku.
Informacje o programie można znaleźć na stronie PlanetaEnergii.pl
Honorowy patronat nad siódmą edycją programu „Planeta Energii" sprawowali Minister Edukacji Narodowej i Rzecznik Praw Dziecka. Program „Sonda 2”, emitowany na antenie TVP 2, objął projekt patronatem medialnym.