Dzisiejsi studenci są zupełnie inni od tych, którzy kształcili się kilkanaście lat temu. Wykładowcy szukają różnych sposób, aby dotrzeć do współczesnej młodzieży. Nie zawsze jest to jednak skuteczne. Pomóc w tym może unijny projekt „Mistrzowie dydaktyki”, którego koordynatorem jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
– Poziom wiedzy podstawowej z poszczególnych przedmiotów wśród naszych studentów jest bardzo zróżnicowany. Są osoby słabe, przeciętne, ale i bardzo dobre - dla każdej z nich musimy mieć pomysł na podnoszenie wiedzy i kompetencji, a takie możliwości daje nam tutoring. Niedawno naszą uczelnię odwiedziły Clare Bentall i Harriet Harper z University College London oraz Aneta Radaczyńska z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Głównym celem wizyty była obserwacja wdrożonych rozwiązań wykorzystanych w projekcie, ale też poznanie środowiska akademickiego gdańskich uczelni – Uniwersytetu Gdańskiego oraz Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu – mówi dr Katarzyna Kasprowicz, koordynator projektu AWFiS, która podczas wizyty gości na naszej akademii prowadziła pokazowe zajęcia w oparciu o model „flipped classroom”, podczas których studentki poszerzyły swoją wiedzę na temat witaminy D, opracowując artykuł naukowy z 2019 roku. .
Ekspertki były pod wrażeniem wysokiego poziomu zajęć, a całe spotkanie było bardzo miłe i skupione na możliwościach poprawy jakości kształcenia na AWFiS.
W ramach projektu grupa nauczycieli akademickich bierze udział w wizytach studyjnych w wybranych, renomowanych uczelniach europejskich. Jedną z nich jest właśnie University College London, gdzie metody kształcenia podpatrywała dr Katarzyna Kasprowicz.
– Wszystkie spotkania miały na celu wymianę wiedzy, poglądów i doświadczeń dotyczących wprowadzania nowoczesnych form dydaktyki w szkolnictwie wyższym, w szczególności metody tutoringu – dodaje dr Kasprowicz.
Tutoring to wyrażenie, które coraz częściej spotykamy w języku polskim. Celem tutora nie jest tylko przekazanie wiedzy i jej egzekwowanie, ale uczenie samodzielnego myślenia, budowania opinii opartych na wiedzy i publicznej ich obrony.
– Nie zapomnijmy, że nasza uczelnia kształci również nauczycieli wychowania fizycznego, dlatego musimy zmienić system kształcenia i metody nauczania, aby nasi absolwenci mogli je wykorzystywać w swojej pracy w zmieniającej się co jakiś czas polskiej szkole. Nauczyciele – również akademiccy – mogą być znakomitymi fachowcami w swoich dziedzinach, ale tak dobrymi dydaktykami już nie muszą być. Dlatego też w projekcie „Mistrzowie edukacji” uczestniczą nie tylko nauczyciele młodzi, ale również wykładowcy z wieloletnim stażem pedagogicznym – mówi dr Katarzyna Kasprowicz.
Dodajmy, że w projekcie „Mistrzowie edukacji”, który w całości finansowany jest ze środków zewnętrznych, bierze udział 10 wykładowców z Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. (KR, foto AWFiS)
Napisz komentarz
Komentarze