- W jaki sposób Zespół Szkół Ekonomicznych w Tczewie mierzy się ze zdalnym nauczaniem?
W ZSE im. ks. J. St. Pasierba już w pierwszych dniach zawieszenia zajęć wiedzieliśmy, że musimy znaleźć odpowiednie narzędzie do prowadzenia zdalnego nauczania. Byliśmy świadomi, że nie można pracować jedynie na zasadzie wysyłania uczniom tematów, zadań, ćwiczeń i sprawdzania przesłanego materiału.
Szybko okazało się, że potrzebujemy takiego narzędzia, które umożliwi pracę z podziałem na zespoły klasowe, przedmioty, plan lekcji, a jednocześnie pozwoli stworzyć optymalne warunki pracy uczniom i nauczycielom. Zaproponowano aplikację Microsoft Teams. Zespół nauczycieli pod kierownictwem Małgorzaty Lewandowskiej i Agnieszki Bojko w krótkim zaproponował Radzie Pedagogicznej, uczniom i rodzicom gotową strukturę internetowej szkoły. Za tę dodatkową i wytężoną pracę serdecznie im dziękuję.
- Jakie korzyści odnosi szkoła stosując aplikację Microsoft Teams?
Aplikacja Teams daje nam wiele możliwości. Mamy klasy, zespoły przedmiotowe. Pracujemy online w postaci wideolekcji, wideokonferencji, czatów czy rozmów głosowych. Uzyskaliśmy dostęp do programów Word, Excel, PowerPoint, programów graficznych i innych specjalistycznych, wymaganych w kształceniu zawodowym w wersji online dla każdego ucznia i nauczyciela. Mamy możliwość udostępniania plików, publikowania materiałów edukacyjnych w jednym miejscu dostępnym dla wszystkich i archiwizowania ich. Bardzo przydatne okazało się narzędzie - tablica. Możemy korzystać z kalendarza spotkań online. Obyły się już 3 zdalne posiedzenia Rady Pedagogicznej, spotkania komisji statutowej, stypendialnej, przedmiotów zawodowych i wiele innych. Przed nami posiedzenie zespołu wychowawczego. Zaletą aplikacji jest jej funkcjonowanie w komputerach i na smartfonach. Ale najważniejsze jest to, że firma Microsoft zapewnia stabilność i bezpieczeństwo środowiska pracy zdalnej.
- W jaki sposób uczniowie, rodzice i nauczyciele zostali przygotowani do korzystania z tej aplikacji ?
Działaliśmy pod presją czasu. Co prawda szkolenia na odległość to nie wytwór koronawirusowej rzeczywistości, wszyscy wiemy, że taka forma edukacji jest popularna od dawna, ale korzystają z niej w dużej mierze i przede wszystkim uczelnie wyższe. Polska szkoła nigdy wcześniej nie prowadziła zdalnego nauczania w takiej formie i na taką skalę. Bardzo obawialiśmy się, jak przyjmą to nie tylko uczniowie, ale i ich rodzice. Na szczęście w większości przypadków spotkaliśmy się ze zrozumieniem i wsparciem.
Jeśli chodzi o nauczycieli, to najlepsza okazała się pomoc koleżeńska i instrukcje video w Internecie, dzięki którym coraz lepiej radzimy sobie z nowym narzędziem nauczania. Odbyło się też szkolenie po pierwszym internetowym posiedzeniu rady pedagogicznej. Uczniom pomogli nauczyciele, wychowawcy i rodzice. Zresztą współcześni uczniowie to przecież „cyfrowi tubylcy”, traktujący internet jako zwyczajny element otaczającego ich świata. Opanowanie kolejnej aplikacji nie sprawia im dużego problemu.
Praca zdalna to godziny wytężonej pracy tak ze strony uczniów, jaki i nauczycieli.
(...)
Napisz komentarz
Komentarze