OMGGS, 16 maja 2022 r.
Zielone technologie w metropolii
Czy można wykorzystać skroplony biometan w transporcie - np. jako źródło energii
zasilającej sieci trolejbusowe lub paliwo dla tramwajów wodnych? Czy biogaz odzyskany ze
składowisk w zakładzie utylizacyjnym może być stosowany do napędu silników np. w
śmieciarkach? Odpowiedzi m.in. na te pytania znajdą się w ekspertyzie powstającej na
zlecenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot w ramach projektu Liquid Energy.
Ustalenia ekspertów zostaną zaprezentowane na V Narodowym Kongresie Biometanu,
który odbędzie się pod koniec maja w Warszawie.
Metropolia stawia na biometan
Realizowany przez OMGGS projekt Liquid Energy ma zachęcić do powszechniejszego używania
zielonych technologii i tym samym do zmniejszenia zanieczyszczenia w regionie Morza Bałtyckiego.
Pilotażowe inwestycje i opracowania naukowe pokazują możliwości wykorzystania przede wszystkim
skroplonego biometanu (bio-LNG) do produkcji czystej energii elektrycznej i cieplnej na potrzeby
zasilania budynków, a także jako źródło napędu dla pojazdów. Projekt realizowany jest przez 8
partnerów oraz 21 organizacji stowarzyszonych w ramach Programu Współpracy Transgranicznej
Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Współpracują przy nim przedstawiciele uniwersytetów,
parków naukowo-technologicznych, specjaliści z zakresu energetyki, transformacji ekologicznej i
zielonego ładu, a także branży paliwowej z Niemiec, Polski i Litwy.
30-31 maja 2022 r. w Warszawie odbędzie się V Narodowy Kongres Biometanu, na którym
przedstawione zostaną m.in. realizowane w ramach projektu Liquid Energy analizy dot. wykorzystania
skroplonego biogazu na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, Żeglugi
Gdańskiej i Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku:
- Eksperci sprawdzają m.in. czy gdańskie śmieciarki i tramwaje wodne mogą jeździć na ekologiczne paliwo
powstałe ze skroplonego gazu i czy może on być źródłem energii zasilającej sieci gdyńskich trolejbusów.
Pierwsze wnioski z tych analiz przedstawimy pod koniec maja w Warszawie - mówi Mariusz Sadłowski,
koordynator ds. energetyki i środowiska OMGGS i dyrektor Biura Energetyki Urzędu Miejskiego w
Gdańsku.
Pilotażowe inwestycje w ramach Liquid Energy
W ramach Liquid Energy powstają też prototypowe inwestycje. Jedna z nich - mobilna stacja
tankowania skroplonego biogazu jest budowana na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu
Morskiego w Gdyni, lidera projektu.
Kolejną pilotażową inwestycją jest dostosowanie silnika małego statku do zasilania skroplonym gazem
ziemnym (LNG) lub biogazem (bio-LNG). Dzięki projektowi wysłużona jednostka inspekcyjna
Kapitanatu Portu w Szczecinie, Magda I, wybudowana w 1978 roku - zyska nowe życie.
- Magda I będzie pierwszą w tej części Europy tak małą jednostką zasilaną paliwem gazowym - mówi
Przemysław Rajewski ze szczecińskiego Towarzystwa Krzewienia Wiedzy o Morzu, które jest obecnie
właścicielem jednostki. - W przyszłości posłuży do szkoleń i promocji ekologicznego zasilania jednostek
śródlądowych. Zadaniem Magdy I będzie pokazanie, że LNG i bio-LNG mogą być też wykorzystane w małych
jednostkach.
Projekt Liquid Energy jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Realizują go: Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni (lider projektu), Obszar Metropolitalny
Gdańsk-Gdynia-Sopot, University of Rostock, Akademia Morska w Szczecinie, Klaipeda Science and
Technology Park, Towarzystwo Krzewienia Wiedzy o Morzu w Szczecinie, Hanseatic Institute for
Entrepreneurship and Regional Development at the University of Rostock, Institute for Sustainable
Economy and Logistics in Rostock. Strukturę partnerstw współtworzy dodatkowo 21 organizacji i
przedsiębiorstw, takich jak PGNiG, Wärtsilä Sweden AG czy UAB Emerson.
Więcej informacji: https://www.l-energy.org
Reklama
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze