Koncerty organowe w Kościele Najświętszej Marii Panny wpisały się już na trwałe w kalendarz nadmorskich imprez kulturalnych. Co więcej, uzupełniają doskonale cykle festiwali organowych, których będzie można wysłuchać tego lata na Wybrzeżu i nie ustępują im pod względem oferty na żadnym polu. Organizatorzy zadbali bowiem zarówno o bogaty repertuar, jak i udział doskonałych wykonawców z Polski i zagranicy. Dodatkowo, nastrojowe brzmienie organów podkreślają urokliwe wnętrza kościoła w Jastarni. W tym roku, do Jastarni przyjadą organiści najwyższej klasy; prosto z Niemiec, Włoch i Węgier.
W propozycjach repertuarowych znalazły się zarówno kompozycje znanych twórców, jak i tych, których utwory gra się znacznie rzadziej. Usłyszymy Baha, Brahmsa, Chopina czy Nowowiejskiego. Melomani będą mieli szansę zapoznać się z nazwiskami całkiem nowymi: Lemmens, Mailly, Cminetti, Farkas,Morandi, Vierne, Hakim i wielu innych. Atrakcyjność poszczególnych programów podnosi fakt, że każdy organista układał go według swojego pomysłu. Indywidualny charakter występów pozwoli pomorskim melomanom oraz turystom poznać artystów dzięki ich muzycznym upodobanim. Przed nami wiele wspaniałych wydarzeń, na które już dziś szczerze zapraszamy.
Koncerty: Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Jastarni, Czwartki, godz. 19:00
Program
Koncerty organowe w kościele NNMP w Jastarnii
10/7 Franz Hauk (Niemcy), organy: Johann Sebastian BACH Toccata i fuga d-moll BWV 565, Théodore DUBOIS In paradisium, Jacques-Nicolas LEMMENS Fanfare D-dur, Eugène GIGOUT Scherzo E-Dur (1892) Toccata h-moll (1892), Josef Gabriel RHEINBERGER Sonata d-moll op.148 (1887) Cantilene, Alphonse MAILLY Toccata d-moll, Johannes BRAHMS Herzlich tut mich verlangen, Franz LISZT Preludium i fuga nt. B-A-C-H
17/7 Gianfranco Nicoletti (Włochy), organy, Felix MENDELSSOHN-BARTHOLDY Sonata Op. 65 N. 2 (Grave-Adagio, Allegro maestoso e vivace, Fuga), Louis VIERNE Berceuse, Marco Enrico BOSSI Scherzo Op. 49 N. 2, Antonín DVOŘÁK Largo (from New world symphony), Antonio DIANA Sonata in re Introduzione, tema e finale l'imitazione di piena orchestra, Felice MORETTI Elevazione in sol, Giovanni MORANDI Offertorio
24/7 Katalin Mali (Węgry), organy, Ferenc FARKAS Old Hungarian dances from the 17th century, Johann Jacob FROBERGER Capriccio III Canzona V, Girolamo FRESCOBALDI Messa della Madonna - alternatim con canto gregoriano, Anonim (XVII. c.) Batalha de 6. tom, Zoltán KODÁLY 3 Epigrams, Zsolt GÁRDONYI Mozart changes, Louis James Alfred LEFEBURE-WELY Marche in E flat, 31/7 Hartwig Barte-Hanssen (Niemcy), organy Ennio COMINETTI Vocis Mariae, José ELÍAS Entrada para el Te Deum Preludio y Fuga sobra la Antifona Mariana Salve Regina, Georges GUIRAUD Ave Maria, Lynn TRAPP Salve Regina, Cécile CHAMINADE Offertoire au Christ-roi Op. 171, Jean LANGLAIS Regina Pacis, Louis LEFÉBURE-WÉLY Offertoire a-moll Op. 34, 1, Henri MULET Angelus Offertoire G-Dur Sortie F-Dur
7/8 Witold Zalewski, organy, Dietrich BUXTEHUDE Passacaglia d BuxWV 161, Johann Sebastian BACH Toccata i fuga d-moll BWV 565 Preludium chorałowe: Ich ruf zu Dir BWV 639 Chorał z kantaty 147 Jesu bleibet meine Freunde, Louis VIERNE Carillon de Westminster Op. 54 Nr. 6, César FRANCK Preludium, fuga i wariacje h-moll, Henri MULET Toccata Tu es Petra
14/8 Arno Hartmann (Niemcy), organy, Feliks NOWOWIEJSKI Pochód do Katedry (Einzug in den Dom) Marche festive Op. 8, 3 Preludium na temat Kyrie z mszy XI (Orbis factor) Op. 9, 3, Johann Sebastian BACH Toccata F-Dur BWV 540.1 Adagio BWV 1001 z Sonaty I für Violine solo (tr. Xavier Darasse) Fuga F-Dur BWV 540.2, Fryderyk CHOPIN Prélude Op. 28/4 Prélude Op. 28/9 w opracowaniu Franza Liszta, Louis SPOHR Psalm 24 Op. 97a (1836) (tr. F. A. Guilmant), Giovanni MORANDI Sinfonia per organo, Carlos SEIXAS Toccata Seconda Allegro – Adagio – Allegro assai Toccata Sesta Allegro - Minuetto, Naji HAKIM Fanfare for Nottingham (2010)
Bilety: Wstęp wolny.
Organizatorzy: Polska Filharmonia Bałtycka im. Fr. Chopina w Gdańsku, Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Jastarni
JASTARNIA - Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny Świątynię zbudowano w okresie międzywojennym, w stylu neobarokowym. Inicjatorem budowy był ksiądz Stefański. Szczególnie ciekawy jest marynistyczny wystrój wnętrza z amboną w kształcie łodzi niesionej przez spienione fale. Witraże przedstawiają sceny z życia Matki Bożej.
Franz Hauk Urodzony w roku 1955 w Neuburgu nad Dunajem, po maturze studiował muzykę kościelną i edukację muzyczną, a także specjalność fortepian i organy w wyższych szkołach muzycznych w Monachium i Salzburgu. Do jego nauczycieli należą Aldo Schoen, Gerhard Weinberger, Franz Lehrndorfer i Edgar Krapp. W 1981 roku otrzymał dyplom klasy mistrzowskiej w Wyższej Szkole Muzycznej w Monachium, po którym otrzymał wiele wyróżnień. W 1988 roku doktoryzował się z muzykologii pracą o monachijskiej muzyce kościelnej na początku XIX w. Jako autor zajmuje się kwestiami badań źródłowych, edycją i praktyką wykonawczą. Od 1982 roku jest organistą, a od 1995 r. także kierownikiem chóru w katedrze w Ingolstadt. W ramach swojego zaangażowania w niezależną regionalną kulturę miejską, tworzył w Ingolstadt wiele wydarzeń koncertowych takich, jak „Międzynarodowe dni organowe Ingolstadt" czy „Poranek organowy o dwunastej" w Kościele Asamów Maria de Victoria. Dając ważne impulsy, przyczynił się do przypomnienia kompozytora Johanna Simona Mayra. Franz Hauk działa jako juror w konkursach muzycznych i prowadzi kursy mistrzowskie podczas międzynarodowych festiwali muzycznych. Od października 2002 r. prowadzi zajęcia w zakresie historycznej praktyki wykonawczej i muzyki kościelnej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej i Teatralnej w Monachium.
Gianfranco Nicoletti Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 5 lat. Grę na organach, klawesynie fortepianie oraz kompozycję organową studiował w konserwatorium „V. Belliniego” w Palermo. Brał udział w organowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez pedagogów i artystów, takich jak: A. Heiller, L. Celeghin, A. Sacchetti, H. Vogel, L.F. Tagliavini. Ponadto swą wiedzę muzyczną pogłębiał podczas kursów z zakresu śpiewu, dyrygentury chóralnej oraz chorału gregoriańskiego. Obok projektowania nowych instrumentów Gianfranco Nicoletti czynnie działa na polu ochrony i renowacji zabytkowych instrumentów w regionie Sycylii, ściśle współpracując z organmistrzami i z Sicilian Superintendents. Współpracuje (kataloguje instrumenty)Gianfranco Nicoletti z Superintendent of Messina, z Center of Musical Studies for the South, z Southern Company of Musical Studies i Centre Initiatives Musical Sicilian (CIMS). Współpracował z Komisją Muzyki Sakralnej Diecezji Caltagirone. Obecnie jest organistą w sanktuarium św. Filipa Apostoła w Aidone. Zasiadał w jury konkursów, był profesorem w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Sakralnej „A. Leonardiego” w Acireale. Od 2010 roku jest dyrektorem Konserwatorium „A. Corellego” w Messynie, gdzie również wykłada grą na organach oraz chorał gregoriański. Publikuje eseje poświęcone prowadzonej działalności. W swoim dorobku posiada nagrania płytowe, w tym ostatnio dla holenderskiej Brilliant Classics. Współpracuje z Orchestra Sinfonica Siciliana (EAOSS) i Sinopoli Chamber Orchestra, z którą w latach 2007-2008 brał udział w Sinopoli Festival Taormina Arte (koncerty transmitowane i nagrywane przez Radio Tre).
Katalin Mali Urodziła się w mieście Kiskunfélegyháza na Węgrzech w 1977 roku. Ukończyła Szkołę Muzyczną im. Zoltána Kodály w Kecskemét, w klasie organów László Révésza. W 2001 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Liszta w Budapeszcie, gdzie kształciła się pod kierunkiem Istvána Rupperta i Jánosa Pálúra. W latach 2001-2002 kontynuowała edukację w Monachium pod okiem prof. Franza Lehrndorfera. Od 2002 roku jest koncertującym organistą w opactwie benedyktyńskim w Tihany, gdzie również regularnie akompaniuje tamtejszemu chórowi. W tym samym roku rozpoczęła również pracę nauczyciela w szkole muzycznej w Veszprém. Jej pierwsza solowa płyta Masters and Pupils została zarejestrowana w 2004 roku na zabytkowych organach Aquincum opactwa w Tihany. Jako akompaniatorka nagrała kilka płyt CD, m.in. np. Musica Antiqua Vesprimiensis II wraz z chórem im. Franza Liszta z Veszprém oraz płyty z Tihany Abbey Choir. Od 1998 roku regularnie koncertuje na Węgrzech i wielu europejskich miastach w Danii, Niemczech, Polsce, Rumunii i Szwajcarii. Z przyjemnością wykonuje kompozycje pochodzące z okresu romantyzmu, a także dzieła Bacha, nie mniej jednak zawsze podczas koncertów prezentuje węgierską muzykę organową.
Hartwig Barte-Hanssen Studiował na uniwersytecie w Hamburgu w klasie organów prof. Rose Kirn. W konserwatorium w Salzburgu studiował w klasie kompozycji prof. Eberharda Müllera i prof. György Ligeti . Koncertował w wielu państwach Europy. W Polsce występował dotychczas w gdańskiej Katedrze Oliwskiej, w Warszawie, i w Koszalinie. Ścieżka koncertowa zaprowadziła artystę również do Holandii (Maastricht-Houthem, Delft), Belgii (Gandawa, Dadizele), Wielkiej Brytanii (Cambridge, Oxford, Londyn / Katedra Westminster), Czech (Praga), Niemiec (Hamburg, Lubeka, Berlin, Ottobeuren), Norwegii (Oslo, Bergen), Szwecji (Sztokholm, Göteborg, Västeras, Uppsala, Kristianstad, Falkenberg), USA (Nowy Jork, Waszyngton). W 2012 roku zainaugurował organy Bazyliki Mariackiej w Turynie. W swoim dorobku artystycznym Hartwig Barte – Hanssen posiada wiele nagrań płytowych, w tym płytę wydaną w 2004 roku z autorskimi kompozycjami: „Ausschwitz-Elegie” na sopran, baryton, orkiestrę kameralną i organy, zarejestrowaną w katedrze św. Michała w Hamburgu. Od ponad 20 lat jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Festiwali Organowych. Obecnie jest organistą i chórmistrzem w kościele św. Bartłomieja w Wilster.
Witold Zalewski ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie – w klasie organów prof. Jana Jargonia. Od roku 1995 pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie w najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m. in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, Tokio Metroplitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i Moskwie. Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej oraz organów. Od roku 1998 jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek papieskich pełnił rolę organisty. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej, poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów. W roku 2011 wyróżniony został przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem "Proeclesia et Pontifice". W roku 2012 otrzymał stopień doktora sztuki.
Arno Hartmann Organista i dyrygent. Studiował na wiedeńskim University of Music and Performing Arts pod kierunkiem M. Radulescu, P. Planyavsky'iego i L. Hagera. Z Vienna Radio Sypmhony Orchestra i Vienna Symphony Orchestra koncertował w Niemczech i w Austrii. Jako solista występuje w całej Europie, USA i w Południowej Afryce. Działalność dyrygencka Arno Hartmana to koncerty m.in. z Bochum Symphony Orchestra oraz The Göttigen Symphony Orchestra. Posiada liczne nagrania radiowe i płytowe. W 1994 roku założył The Capella Lutherana Vienna Choir and Orchestra, z którym cyklicznie występuje „na żywo” w austriackim radio, prezentując Kantaty Bacha. Od 2003 roku jest dyrygentem The Stadtkantorei Bochum. Ponadto jest dyrektorem artystycznym Bochumskiego Festiwalu Organowego i Bochumskiego Festiwalu Bachowskiego.
Napisz komentarz
Komentarze