czwartek, 28 listopada 2024 23:27
Reklama
Reklama

Nowoczesny system komputerowy na torach

Ruch pociągów w Malborku jest sterowany za pomocą nowoczesnego sprzętu komputerowego. Wszystko za sprawą modernizacji linii kolejowej między Warszawą a Gdynią. Teraz nad bezpieczeństwem ruchu pociągów czuwają nie tylko ludzie ale i system komputerowy, który po raz pierwszy zaprezentowano dziennikarzom.
Nowoczesny system komputerowy na torach

Cała modernizacja linii kolejowej łączącej Gdynię ze stolicą objęła przebudowę sieci kolejowej, infrastruktury oraz właśnie budowę lokalnych centrów sterowania. Jedno z nich mieści się w Malborku.

- Modernizowany 157-kilometrowy odcinek trasy został wyposażony w komputerowy system sterowania ruchem kolejowym koordynowany przez lokalne centra sterowania (LCS) - mówił Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.- Integrują one wiele systemów komputerowych, stacyjnych i liniowych, za pomocą których m. in. ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały. Wyższy stopień informatyzacji systemu pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na stacjach, szlakach i przejazdach kolejowo-drogowych. System posiada liczne zabezpieczenia, m.in. uniemożliwiające wjechanie pociągu na już zajęty tor. Wiele czynności, wykonywanych dotychczas przez dyżurnych ruchu, odbywa się automatycznie. Pracownicy kolei mają zdecydowanie wyższy komfort pracy i, śledząc na bieżąco sytuację na linii, będą ingerować jedynie w sytuacjach nadzwyczajnych.

Rzeczywiście, budynek dawnej nastawni kolejowej wygląda bardzo nowocześnie, szczególnie jego wnętrze robi duże wrażenie. „Mózg”, który zarządza ruchem pociągów na naszej stacji i całym odcinku liczącym 51 km, mieści się w sporym pokoju wypełnionym sprzętem komputerowym. Przed kilkoma monitorami, na których zobrazowana jest sieć kolejowa na stacji Malbork oraz poza nią, siedzą pracownicy, którzy na bieżąco śledzą ruch pociągów.

- Stanowisko wyposażone jest w systemy łączności pociągowej i łączności stacjonarnej, systemy ogrzewania elektrycznego rozjazdów w sezonie zimowym, systemy sterowania przejazdami kolejowymi w obrębie szlaków - opowiadał Waldemar Piekarski, naczelnik Sekcji Eksploatacji PKP PLK w Tczewie.- To, co widzimy na największym monitorze, to stacja, na której się znajdujemy. Dyżurni ruchu, pracujący tutaj, obsługują ponad 100 zwrotnic znajdujących się na tej stacji i ponad 100 sygnalizatorów świetlnych. Warto pamiętać, że przez tę stację przejeżdża do 400 pociągów w ciągu doby. Ruch na takiej stacji musi być tak ułożony, aby odbywał się płynnie i bezpiecznie. Pracownicy stanowiska sterowania ruchem są od tego, aby ruch monitorować i działać, ewentualnie reagować na sytuacje, które pojawiają się na linii, a te nowoczesne systemy w ich otoczeniu mają im w tej pracy pomagać.

System komputerowy wspomagający sterowanie ruchem jest zabezpieczony zarówno przed czynnikami zewnętrznymi, jak na przykład ogień, jak i przed ewentualną awarią systemu czy brakiem dostaw energii. Dodatkowo jest tak skonstruowany, że zabezpiecza ruch na stacji przed błędem ludzkim i nie dopuści do niebezpiecznej sytuacji na torach. Urządzenia natomiast są dublowane, aby wykluczyć usterki techniczne. Podobnie dzieje się w przypadku źródeł zasilania - jest podstawowe, zapasowe i awaryjne w postaci agregatów uruchamianych w chwili awarii sieci energetycznej.

- Stanowisko sterowania ruchem jest czynne 24 godziny na dobę, zmiana jest dwuosobowa i pełni ją dyżurny ruchu i dyżurny ruchu pomocniczy. Zmiana trwa 12 godzin – mówi Waldemar Piekarski. - Każdy pracownik dopuszczony do pracy na tym stanowisku musi być przeszkolony, poddany egzaminowi autoryzacyjnemu na danym stanowisku. Jakikolwiek nowy element dodany do pomieszczenia sterowania ruchem, powoduje dodatkowe przeszkolenie. PKP PLK przeprowadza kilkanaście tysięcy szkoleń dla swoich pracowników, tak dla dyżurnych ruchu, jak i osób obsługujących przejazdy kolejowo-drogowe. PKP PLK dysponują symulatorem sterowania ruchem wykorzystywanym do treningów i szkoleń dyżurnych ruchu tak, aby wprowadzony system był lepiej poznany przez pracowników. Symulator wygląda dokładnie tak, jak prawdziwe stanowisko sterowania ruchem i instruktor zleca zadania poprowadzenia ruchu w sposób bezpieczny i płynny w różnych warunkach. Ponadto pracownicy przechodzą szkolenia psychologiczne na wypadek sytuacji kryzysowych. Nasi ludzie są cały czas szkoleni.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 7°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1017 hPa
Wiatr: 22 km/h

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: StanleyTreść komentarza: Tusk wielokrotnie dawał wyraz, delikatnie mówiąc, niechęci do tego co poleskie i patriotyczne. zgodzę sie z Sp. Alboinem, że każdy może sie pomylić, błądzić, natomaist rzesza gawiedzi, któej to nie przeszkadza, albo nawet sie PODOBA, powinna budzić przerażenie.Źródło komentarza: BEZ STRACHU. Albin Siwak o Doladzie Tusku - szokujące wspomnienieAutor komentarza: BogdanTreść komentarza: Oszukują i faszerują. Nie papryczkowe ani malinowe tylko pestycydowe...Źródło komentarza: Nowy test Fundacji Pro-Test: Wszystkie sprowadzane z zagranicy pomidory zawierały pestycydyAutor komentarza: Westlake LoanTreść komentarza: Jestem szczerze wdzięczny Panu za poprowadzenie mnie właściwą drogą, która umożliwiła mi dzisiaj otrzymanie pożyczki po tym, jak oszuści oszukali mnie z pieniędzy. Jeśli znalazłeś się w skomplikowanej sytuacji i chcesz uzyskać pożyczkę od osoby godnej zaufania i uczciwej, nie wahaj się skontaktować z WESTLAKE LOAN pod adresem: [email protected] Telegram___https://t.me/loan59Źródło komentarza: Mężczyzna chciał zabić żonę siekierą. Później popełnił samobójstwo.Autor komentarza: RamparamTreść komentarza: Biedny łoś... ale prawdziwe losie to urzędasy i weterynarze, którym jak widać się nie chciało zareagować. W sumie db że nikt nie zastrzelił zwierzaŹródło komentarza: Ranne zwierzę i „spychologia”. Nikt nie chciał pomóc łosiowi...Autor komentarza: RobTreść komentarza: Niech się sam utopi... Prawie dożywocie, w sume za głupote... Ludzie słabo wyceniają swoje zycie ;-1Źródło komentarza: Recydywista groził pobiciem i utopieniem. Grozi mu 18 lat za kratami
Reklama