- Chciałem zorientować się jak ta inwestycja przebiega – powiedział wiceminister Kazimierz Smoliński. - Według informacji uzyskanych od kierownika budowy, inwestycja jest realizowana w terminie i do końca tego roku zostanie zrealizowana. Nie jest to, oczywiście, jedyny problem miasta Malborka, bo od razu nasuwa się temat remontu tej starej nitki mostu, no i oczywiście kwestia przejazdu przez Malbork, który nie tylko dla turystów, ale i mieszkańców, czasami staje się poważnym problemem.
Wiceminister rozwiązanie tego problemu widzi w budowie dwupasmowej drogi przebiegającej przez miasto. Natomiast w tej perspektywie budżetowej nie ma szans na zrealizowanie budowy obwodnicy Malborka.
- Myślę, że w tej sytuacji należy się skupić na tym, aby, po wybudowaniu drugiej nitki mostu, wyremontować pierwszą nitkę i doprowadzić do tego, aby przez Malbork biegła dwupasmowa droga – powiedział wiceminister.
Innym ważnym tematem poruszanym na spotkaniu z burmistrzem miasta była kwestia budownictwa mieszkaniowego. Kazimierz Smoliński zapewnił, że trwają już prace nad systemem, który pozwoli rozwiązać problemy samorządów z budową mieszkań komunalnych.
- Gmin nie stać na budowanie taniego budownictwa mieszkaniowego i tutaj pracujemy nad systemem, który pozwoli ten problem rozwiązać – wyjaśniał Smoliński. - Oczywiście, nie jest to problem, który uda się rozwiązać w ciągu roku czy dwóch lat, ale jeśli poradzimy sobie z nim w skali kraju w ciągu dziesięciu lat, uznam to za sukces. Jesteśmy zdania, że tutaj państwo polskie i skarb państwa musi pomóc przez większe wsparcie finansowe czy przez budowę takich mieszkań dla osób niezamożnych na gruntach skarbu państwa. Niestety, w tej chwili nikt nie wie, ile tych gruntów w ogóle jest, nie ma rejestru gruntów, które nadawałyby się pod budownictwo mieszkaniowe.
Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zapowiadał także konieczność zmian w podejściu banków do samorządów, które zechciałby skorzystać z pomocy w finansowaniu budowy mieszkań komunalnych.
- Nie powinno być tak, że samorząd jest traktowany jak zwykły klient czy przedsiębiorca, który chce wziąć kredyt. Procedury powinny być uproszczone i ułatwione. Chcemy także uprościć procedury związane z procesem projektowania inwestycji. Na tle Europy mamy jeden z najdłuższych procesów inwestycyjnych.
Przedstawiciele miasta poruszyli również kwestię budowy ścieżek rowerowych, w tym tej, która mogłaby połączyć Malbork ze Sztumem. Rozwiązaniem tego problemu mogłaby być spójna polityka budowy ścieżek, które stanowiłyby sieć dróg rowerowych, bo w obecnej chwili każdy samorząd buduje ścieżki według własnych potrzeb i bywa, niestety, że drogi te prowadzą donikąd lub też urywają się wraz z granicą danej gminy.
- Nie ma systemu ścieżek, który obejmowałby większe regiony czy nawet całe państwo – mówił Kazimierz Smoliński. - Zdajemy sobie sprawę, że bez wsparcia państwa te drogi wciąż będą realizowane po kawałku.
Napisz komentarz
Komentarze