Stanisław „Stach” Borkowski od urodzenia mieszka w Tczewie. Fotografią zainteresował się w 1968 r. Głównym źródłem tematów do zdjęć jest dla niego Tczew i okolice. Początkowo głównie utrwalał miejsca, zdarzenia i ludzi, ale od kilku lat zajmuje się fotografowaniem natury. Od 2009 r. Borkowski jest posiadaczem lustrzanki cyfrowej Nikon D90.
Tak zaczęła się jego przygoda z makrofotografią.
- Makrofotografia to dział fotografii, zajmujący się wykonywaniem zdjęć z małych odległości w skali od 1:1 do 10:1 - wyjaśniła Alicja Gajewska. - Wymaga ogromnej cierpliwości, benedyktyńskiej pracy i pokory. Czasami trzeba leżeć w trawie godzinami czekając na odpowiedni moment. Czasami robi się tylko jedno zdjęcie, bo modelka… odlatuje.
Kurator wystawy Grażyna Paczkowska spośród 700 zdjęć autora wybrała kilkadziesiąt zaprezentowanych na ekspozycji. Możemy podziwiać zbliżenia kwiatów, owadów, płazów.
- Tym razem, ten oczywisty i mało dostępny świat jawi się na poziomie naszych oczu - napisała w katalogu wystawy Paczkowska. - Stach nie czerpie z fantazji, nie tworzy nowych bytów. Wybrane obiekty pokazuje w ich naturalnym otoczeniu, świetle i chwili, bez pretensjonalnych form i udziwnień. Nie podmalowuje kwiatów, nie przykleja motyli, nie stosuje kropel z gliceryny, a skoczków nie więzi w pudle.
- Satysfakcją jest oglądać swoje prace na wystawie - przyznał Stach Borkowski. - W makrofotografii trzeba mieć dużo czasu i samozaparcia. Często człowiek zmókł, wpadł gdzieś do bagna albo musiał uciekać przed spuszczonym z łańcucha psem.
Wernisaż wystawy w ostatnią środę, 23 stycznia, ubarwił swoim występem duet Krystyna Czocher (skrzypce) i Marek Glainert (akordeon). Ekspozycja będzie czynna do 22 lutego.
Magiczny makro świat
Pod takim tytułem, przez najbliższy miesiąc, można oglądać w Fabryce Sztuk wystawę fotografii Stacha Borkowskiego.
- 24.01.2013 17:52 (aktualizacja 01.04.2023 08:34)

Reklama
Napisz komentarz
Komentarze