Podstawą do wystawiania zaświadczenia o demontażu pojazdu są:
• dowód rejestracyjny bądź inny dokument potwierdzający własność pojazdu,
• karta pojazdu (jeśli została wydana),
• dowód osobisty właściciela (a także współwłaściciela, jeśli występuje),
• samochód (kompletny lub niekompletny),
• odpowiednie upoważnienie do kasacji w przypadku nieobecności właściciela lub współwłaściciela pojazdu,
• odpowiednie dokumenty w przypadku zarejestrowania pojazdu na firmę ( wpis do ewidencji gospodarczej lub KRS).
Stan oddawanego samochodu nie ma większego znaczenia. Liczy się jednak, czy jest on kompletny czy niekompletny. Pierwszy to taki, który zawiera wszystkie części wewnętrzne i zewnętrzne. Niekompletny, zgodnie z logiką, to taki, w który brakuje elementów – np. silnika czy drzwi. Warto wiedzieć, że za każdy brakujący kilogram właściciel, który dostarczy takie zdekompletowane auto zapłaci 10 zł. A więc przy braku kilku konkretnych ciężkich części może to być nawet kilkaset złotych.
Co można odzyskać
Samochód to skomplikowana konstrukcja, ale specjaliści potrafią szybko go rozłożyć i bardzo wiele rzeczy wykorzystać ponownie.
Każde auto, bez względu na markę i model, zawiera to samo. Są to przede wszystkim: metale, tworzywa sztuczne, guma, szkło wielowarstwowe, opony, akumulator i płyny eksploatacyjne – kwas akumulatorowy, paliwo, olej silnikowy, przekładniowy, płyn chłodniczy i hamulcowy. Co z tego można wygospodarować z jednego samochodu prócz części metalowych, które stanowią ok. 70 proc. całego auta? To średnie wartości dla jednego pojazdu:
• 100 kg tworzyw sztucznych,
• 50 kg gumy,
• 24-40 kg szkła,
• 25 kg tekstyliów.
Wykaz u wojewody
Samochodu nie można oddać byle gdzie. Zgodnie z obowiązującym prawem, demontażem samochodu może zajmować się firma, która uzyskała pozwolenie wydane przez wojewodę.
W naszym regionie są nie tylko stacje demontażu, ale także punkty zbierania pojazdów, na prowadzenie których pozwolenie wydaje starosta powiatu. Każdy taki przedsiębiorca zobowiązany jest przyjąć samochód wycofany z eksploatacji, unieważnić dowód rejestracyjny, kartę pojazdu i tablice rejestracyjne i wydać zaświadczenie o demontażu. To jak przepustka do czystego sumienia, oznacza bowiem, że zrobiliśmy wszystko, by stary samochód został rozłożony na czynniki pierwsze z jak najmniejszą szkodą dla środowiska. Na podstawie wydanego zaświadczenia można wyrejestrować auto w wydziale komunikacji.
Lista firm zajmujących się demontażem i zbieraniem pojazdów dostępna jest na stronach internetowych Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku www.pomorskie.eu w zakładce Rejestry i ewidencje prowadzone przez Wydział Infrastruktury.
W liczbach
32 – tyle stacji demontażu pojazdów na Pomorzu ma aktualnie pozwolenie wojewody na prowadzenie działalności.
12 – to liczba punktów zbierania pojazdów w regionie.
Napisz komentarz
Komentarze