Dwa lata temu technologia LED po raz pierwszy w historii została użyta do oświetlenia odcinka autostrady A44 w Holandii. Zastosowane tam rozwiązania pozwalają na dowolne regulowanie natężeniem światła, w celu dostosowania go do aktualnych warunków drogowych, widoczności i natężenia ruchu, a białe światło nie powoduje zmęczenia wzroku kierowców.
W Polsce większość ulic i dróg oświetlana jest energochłonnymi, rtęciowymi i wysokoprężnymi lampami sodowymi. Jak dotąd tylko kilka miast zdecydowało się na montaż energooszczędnego LEDowego oświetlenia ulicznego. Zachęciło je to, że skumulowane oszczędności energii mogą sięgnąć nawet 70 procent, a oświetlenie LED posiada trzykrotnie większą trwałość niż tradycyjne źródła światła.
Pionierskie zastosowania w Polsce
Jeden z pierwszych projektów wdrożenia oświetlenia drogowego LED w Polsce miał miejsce w Krakowie. Na odcinku drogi wojewódzkiej o dużym natężeniu ruchu, położonej przy ul. Wielickiej zdemontowano przestarzałe oprawy sodowe i zastąpiono je oprawami Philips LED typu Speed Star. Jedna taka oprawa pobiera energię o mocy 156W, podczas gdy jej sodowa poprzedniczka aż 250 W.
– Po zamontowaniu nowych lamp ulicznych typu LED zaobserwowaliśmy znaczną poprawę jakości oświetlenia drogi – mówi Komendant Tomasz Seweryn, Zastępca Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej w Krakowie.
Podobne projekty zrealizowano także w innych miastach: Warszawie przy ul. Calinescu i Gorzowie Wielkopolskim przy ul. Szmaragdowej. Oświetlenie LEDowe testują także Olsztyn i Gdańsk. Jednak tego typu modernizacja jest dostępna nie tylko dla dużych miast. Przykładem może być gmina Trzebielino, położona w województwie pomorskim, licząca niecałe 4 tys. mieszkańców, która jako pierwsza w Polsce w całości zmodernizowała swoje oświetlenie w technologii LED. Dzięki temu ulice są znacznie lepiej oświetlone, a koszty zużycia energii elektrycznej spadły aż o 55 procent.
– Modernizacja oświetlenia drogowego oznacza dla naszej gminy lepszą jakość oświetlenia dróg oraz poprawę bezpieczeństwa mieszkańców – mówi Tomasz Czechowski, wójt gminy Trzebielino. – Przykład naszej gminy pokazuje, że dzięki mądrej inwestycji można oświetlać drogi i ulice przez całą noc, przy jednoczesnym obniżeniu wydatków na energię o ponad połowę, co ma istotny wpływ na finanse gminy.
Kalkulacja oszczędności
Dokładny poziom oszczędności, wynikający z zamontowania oświetlenia ulicznego LED w kilku polskich miastach, można zobaczyć dzięki aplikacji monitorującej, stworzonej przez firmę Philips Lighting Poland. Dostępne są tu liczniki, które pokazują skalę oszczędności energii w kWh, ilość zaoszczędzonych złotych i poziom obniżenia emisji CO2 dla danego miasta. Każde kolejne, które zamontuje uliczne systemy LED, zostanie włączone do aplikacji, aby istniała możliwość śledzenia wygenerowanych w ten sposób oszczędności.
– Przyszłość oświetlenia w Polsce będzie opierać się na technologii LED i białym świetle – mówi Bogdan Rogala, prezes Philips Lighting Polska. – Jednak obecne tylko 5 proc. opraw oświetlenia ulicznego ulega wymienianie w ciągu roku. Przy tym tempie transformacja zajmie ok. 20 lat. Oznacza to niewykorzystanie ogromnych możliwości zarówno z punktu widzenia zmniejszenia kosztów dla gmin, jak i pozytywnego wpływu na środowisko, dzięki redukcji zużycia energii i zmniejszenia emisji CO2. Szacujemy, że przy zastosowaniu aktualnie dostępnych technologii można ograniczyć roczne zużycie energii elektrycznej na oświetlenie dróg, ulic i miejsc publicznych w Polsce o około 400 mln zł w ciągu roku.
Modernizację oświetlenia ulicznego można przeprowadzić w oparciu o formułę finansowania projektu z oszczędności, uzyskanych dzięki zmniejszeniu rachunków za zużytą energię. Taki system finansowania daje gminom nie tylko możliwość wymiany oświetlenia na bardziej nowoczesne i ekologiczne, ale również wygenerowania oszczędności po spłacie kredytu na inwestycję.
Napisz komentarz
Komentarze