Arcangelo Corelli to niezwykle barwna postać o ciekawe i tajemniczej historii życia. Autorowi terminu concerto grosso badacze przypisują wybuchowy temperament, bezwzględność i zbyt wysokie wymagania wobec innych. Muzyk ten niezwykle cenił sobie krytykę, bo, jak twierdził, motywowała go ona do pracy. Do końca życia pozostał kawalerem, jednakże dzięki jego bratu wybitny ród przetrwał do naszych czasów.
Concerti grossi z op. 6, bo właśnie te utwory będą wykonane na Ołowiance, to najbardziej reprezentatywne utwory Corellego. Są one interesującą formą muzyczną, opartą na dialogu pomiędzy niewielką grupą solistów (concertino) i orkiestrą (tutti). Kompozytor bardzo przyczynił się do rozkwitu i popularyzacji tego gatunku muzycznego. Każdy z 12 koncertów, z których muzycy wykonają pięć, jest arcydziełem o przejrzystej strukturze i harmonijnej równowadze między formą a wyrazem. Jednym z najpiękniejszych jest Concerto Grosso g-moll „Boże Narodzenie”, gdzie mamy do czynienia z zalążkiem koncertu skrzypcowego (zastosowanie skrzypiec solo).
Concerti grossi Corellego określane są jako klarowne, wspaniałe i pełne wdzięku. Zbudowane są z czterech, pięciu i więcej części, przy czym długość poszczególnych ogniw koncertów jest zróżnicowana. Rozbudowanym częściom szybkim Corelli przeciwstawia krótkie ogniwa powolne.
Bilety na koncert Wielcy Jubilaci, dostępne są w kasach Filharmonii na Ołowiance oraz w systemie sprzedaży on-line na stronie: www.filharmonia.gda.pl w cenach 10-35 zł. Współorganizatorem koncertu jest Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku.
KONCERT WIELCY JUBILACI
08/12/2013 niedziela, 17:00
Sala Kameralna na Ołowiance
Bilety w cenach 10-35 zł
Zbigniew Pilch dyrygent, skrzypce
Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Andrzej Kacprzak przygotowanie zespołu
Program:
Arcangelo CORELLI
Concerti grossi Op. 6
nr 4 D-dur
nr 3 c-moll
nr 12 F-dur
nr 11 B-dur
nr 8 g-moll "Na Boże Narodzenie"
ZBIGNIEW PILCH Jest jednym z najwybitniejszych skrzypków barokowych, artystą o niezwykle szerokich zainteresowaniach, które obejmują całość muzyki instrumentalnej od XVI do XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem skrzypcowego idiomu wirtuozowskiego. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d'amore. Koncertuje jako solista, kameralista i dyrygent.
Zbigniew Pilch ukończył wydział instrumentalny na Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie jego Mistrzem był Zbigniew Szlezer. Jednocześnie specjalizował się w grze na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego.
Współpracował z prawie wszystkimi zespołami muzyki dawnej w Polsce, a przez szereg lat był członkiem Sinfonietty Cracovii. Koncertuje w całej Europie i na świecie z takimi znakomitymi zespołami jak fińska Battalia, duński Concerto Copenhagen, hiszpański Al Ayre Español, czeska Musica Florea, czy belgijskie Collegium Vocale Gent.
Zbigniew Pilch od początku działalności Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pełni funkcję jej koncertmistrza. Jako muzyk-solista współpracuje z takimi zespołami, jak Warszawska Opera Kameralna oraz Nowa Orkiestra Kameralna. Jako dyrygent współpracuje z m.in. Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej czy Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonia Nordica.
Zbigniew Pilch prowadzi rozbudowaną działalność pedagogiczną – wykłada skrzypce i altówkę barokową na akademiach muzycznych we Wrocławiu i Krakowie, a także podczas kursów mistrzowskich w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim.
Zbigniew Pilch prowadzi również działalność nagraniową – w 2007 roku ukazała się płyta zawierająca wirtuozowskie Koncerty skrzypcowe Feliksa Janiewicza, które artysta nagrał wraz z Zespołem Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antique Collegium Varsoviense pod dyrekcją Kaia Baumanna (PMC 057). W 2009 wydano CD, na której znalazły się Symfonie nr 103 i 104 Josepha Haydna w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Zbigniewa Pilcha (DUX 0751). Wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową Pilch nagrał płytę zawierającą Symfonie Koželuha, Rejchy i Voríška (ACD 148), która otrzymała nagrodę Fryderyk2011, atakże Symfonie nr 6, 7, 8 Josepha Haydna (ACD 167).
AKADEMICKA ORKIESTRA KAMERALNA
Powstała w 1999 roku z inicjatywy ówczesnego Dziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku, prof. Krzysztofa Langmana, a w skład kilkunastoosobowego zespołu wchodzą najlepsi instrumentaliści Katedry Instrumentów Smyczkowych.
Początkowo orkiestra prowadzona była przez dyrygenta Jacka Rafała Delektę, następnie przez Andrzeja Kacprzaka i Pawła Kuklińskiego, zaś od kilku lat funkcję koncertmistrza i stałą opiekę merytoryczną sprawuje Andrzej Kacprzak.
Głównym założeniem sankcjonującym powstanie zespołu była potrzeba umożliwienia młodzieży akademickiej współpracy z najwybitniejszymi koncertmistrzami (prymariuszami) polskich zespołów kameralnych takich jak: Sinfonia Varsovia, Symfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna „Amadeus”, Concerto Avenna.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat zespół pracował pod kierunkiem zarówno polskich, jak i zagranicznych artystów, wśród których należy wymienić takie osobowości muzyczne jak: Jan Stanienda, Robert Kabara, Wiesław Kwaśny, Marek Moś, Andrzej Mysiński, Adam Klocek, Andrzej Bauer, Thanos Adamopoulos (Belgia), Agnieszka Duczmal, Jonathan Sirs, Paul Esswood, Jean-Marc Fessard, Miloslav Gajdoš, Mieczysław Szlezer, Brigide Lang, Stefan Kamasa, Mirel Jankovici, Dominik Połoński, Sławomir Grenda, Łukasz Długosz, Giampiero Sobrino, Juri Gilbo, Claudio Desderi, Przemysław Stanisławski, a ostatnio także Sigiswald Kuijken.
W roku 2002 orkiestra pod dyrekcją Jana Staniendy z wielkim powodzeniem wystąpiła na Festiwalu Mozartowskim w Lucernie (Szwajcaria), zaś w 2005 pod dyrekcją Thuring Bram’a powtórzyła swój sukces w tym mieście, biorąc udział w projekcie koncertowym tamtejszego Konserwatorium Muzycznego w jednej z największych sal Europy – Konzertsaal KKL Lucern.
Współorganizator:
Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku
Napisz komentarz
Komentarze