Podczas 20. edycji festiwalu również nie zabraknie wielkich nazwisk i wybitnych szekspirowskich realizacji. Zobaczymy spektakle m.in.: Wielkiej Brytanii, Rosji, Włoch, Izraela czy z Iranu a także polskie inscenizacje szekspirowskie – finalistów konkursu o Złotego Yoricka.
Spektaklom jak co roku towarzyszą warsztaty, spotkania z twórcami, próby otwarte i seminaria czyli działania Letniej Akademii Szekspirowskiej. Szczególnie bogaty będzie też tegoroczny nurt SzekspirOFF, po raz pierwszy w formule konkursowej.
Jedną z gwiazd tegorocznej edycji będzie teatr performatywny Forced Entertainment uważany za pioniera brytyjskiej awangardy - który zaprezentuje wszystkie dzieła Szekspira, w serii 4 przedstawień dziennie. Każda z 36 szekspirowskich sztuk zostanie opowiedziana na nowo, kameralnie i z humorem, współczesnym językiem, przy użyciu zwykłych przedmiotów codziennego użytku.
Spektakle Forced Entertainment nie są tłumaczone na język polski.
Najgłośniejszym tegorocznym reżyserem, jest włoski wizjoner teatru, Romeo Castellucci – pokażemy jego ostatnią produkcję „Juliusz Cezar. Fragmenty”. Spektakl jest reinterpretacją głośnej, wielokrotnie nagradzanej realizacji „Juliusza Cezara” Castellucciego po raz pierwszy wystawionej przez Socìetas Raffaello Sanzio w 1997 roku. To swoistego rodzaju refleksja nad sztuką retoryki, choć słów w tym spektaklu jest niewiele. Juliusza Cezara – symbol siły – gra starzec, Marka Antoniusza człowiek po laryngektomii, czyli zabiegu usunięcia krtani, a bohater „…wski”, który jest zawoalowaną aluzją do jednego z ojców założycieli teatru, wprowadza sobie w jamę nosową endoskopową kamerę wideo, pokazując widzom genezę powstawania dźwięku.
Po raz pierwszy w 20-letniej historii festiwalu zaprezentujemy spektakl z Iranu. Będzie to "Hamlet", najnowsza produkcja Quantum Theatre Group z 2014 roku, który narodził się z przepisania projektu trwającego cztery lata. Ta tragedia, to nieustanne zderzenia elektronów i, jak w fizyce, rezultaty tych zderzeń są nieprzewidywalne. Jak mówi reżyser spektaklu Arash Dagdar: Szekspir to dla mnie encyklopedia wiedzy o sprzecznościach tkwiących w ludzkiej naturze – mówi reżyser. Zaskakuje mnie i zachwyca, jest tajemniczy, dramatyczny... To mój współczesny irański dramatopisarz! Wystawianie Szekspira, to poddawanie siebie samego próbie, to pokazywanie tego, co wie się o życiu, ale również tego, co nam ciągle umyka.
W programie także spektakl z Izraela - „HamletMaszyna” Navy Zuckerman, założycielki Teatru Tmuna. W „HamletMaszynie” Müller wycina szekspirowskiego Hamleta z jego czasów i umieszcza w swoich własnych, we Wschodnich Niemczech. Ustami klasycznego Hamleta wyraża swoje emocje i opinie o społeczeństwie i czasach, w jakich żyje. Znalazłam się w obliczu dwóch różnych głosów - mówi reżyserka - szekspirowskiego „Hamleta” i müllerowskiego „Hamleta”. Zainspirowana Müllerem, udałam się na poszukiwanie własnego „Hamleta”, z mojego czasu i miejsca.
Festiwalowi, już po raz piąty towarzyszy nurt SzekspirOFF. W tym roku niezwykle bogaty w różnorodne wydarzenia i po raz pierwszy w formie konkursu. W programie m.in: małe formy teatru dramatycznego, teatr lalkowy, teatr tańca, happening, musical, koncert, stand-up, kabaret oraz filmy. Pojawią się również spektakle z pięciu polskich wyższych szkół teatralnych. Wydarzenia artystyczne będą odbywać się w siedmiu różnych lokalizacjach w całym Trójmieście.
Poza konkursem, w ramach SzekspirOFFa zostanie pokazany między innymi Henryk V brytyjskiej grupy Parrabbola, w reżyserii Philipa Parra. Ten solowy spektakl zgłębia tajniki wielowymiarowości Henryka V Szekspira. Monarchy i człowieka. W roli głównej australijski aktor Brett Brown.
Zapraszamy także na warsztaty teatralne oraz seminarium dla nauczycieli realizowane w ramach Letniej Akademii Szekspirowskiej a także na spotkania z festiwalowymi twórcami odbywające się bezpośrednio po spektaklach.
![](/assets/wysiwig/images/archive/3d2d6ecbafe339443af7f87498840bf7.jpg)
![](/assets/wysiwig/images/archive/836b94a3dce6a4e0310225259987e544.jpg)
Napisz komentarz
Komentarze