Najlepszym czasem uczenia się filozofii przedsiębiorczości jest młody wiek, bo wtedy odwaga jest większa i ośmiela do poszukiwania własnych pomysłów na pełne inwencji życie. Młodość to też czas kształtowania wartości społecznego współżycia. Można przypuszczać, że pomysłowość i odwaga w biznesie poprzedza praktykowanie przedsiębiorczości społecznej w szkole. Przedsiębiorczość społeczna młodzieży rozgrywa się w przestrzeni, w której następuje budowanie relacji społecznych z rówieśnikami i otoczeniem.
Rosnący dobrobyt i konsumpcjonizm sprzyjają hedonistycznym wzorcom w wychowaniu. Tymczasem praca dla dobra wspólnego powinna znajdować się na piedestale wartości wychowawczych, bo najpełniej służy dobrostanowi społeczeństwa i długofalowemu rozwojowi.
Marzenia o upowszechnieniu przedsiębiorczości społecznej przyćmiewa upadek spółdzielni uczniowskich. Ustawowe próby uregulowania działania spółdzielni w Parlamencie trzykrotnie poniosły fiasko. Szkoła nie ma wystarczającego wsparcia ze strony samorządów terytorialnych w obszarze praktykowania przedsiębiorczości społecznej. Autentyczny wolontariat jest raczej okazjonalny. Wartościowe inicjatywy pracy młodzieżowej nie zyskują szerszego społecznego uznania. Wyzwaniem dla polskich szkół jest rozpropagowanie nowego modelu przedsiębiorczości społecznej.
W Gdańsku, 27 października 2017 r., kilka środowisk – przy wsparciu Kuratora Pomorskiego – takich jak Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej, Pomorska Strefa Ekonomiczna, Olivia Business Centre, Bałtycki Instytut Spraw Europejskich i Regionalnych organizują wraz z nauczycielami przedsiębiorczości warsztaty inicjujące regionalną platformę wymiany doświadczeń – jak praktykować przedsiębiorczość społeczną? Zainteresowani tym wydarzeniem mogą pobrać zaproszenia pod adresem: https://ekonomiaplus.evenea.pl/
W tym gronie sformułowano Pomorskie Memorandum w sprawie Przedsiębiorczości Społecznej, w którym zawarto następujące rekomendacje mające wspierać nowatorski model edukacji przedsiębiorczości:
1. Uruchomienie platformy na rzecz przedsiębiorczości obejmującej przedstawicieli władz lokalnych, dyrektorów szkół, nauczycieli przedsiębiorczości, rad rodziców i samorządów szkolnych.
2. Stworzenie diagnozy i ram prawnych, instytucjonalnych i ekonomicznych dla odrodzenia sklepików szkolnych i innej aktywności w pracy zarobkowej.
3. Opracowanie we współpracy z młodzieżą licealną efektywnego modelu edukacji i coachingu na rzecz tworzenia spółdzielni uczniowskich.
4. Uruchomienie grantów miejskich wspierających tworzenie spółdzielni uczniowskich, biur pracy i pomocy dla osób starszych przez młodzież w ramach wolontariatu i odpłatnych usług.
5. Organizacja konkursów miejskich na najlepiej działające inicjatywy odpłatnych usług dla osób starszych, biur pracy okazjonalnej, inicjatyw zarobkowych harcerzy i innych inicjatyw budujących szacunek do pracy.
Patrzę na te pomorskie rekomendacje z optymizmem dlatego, że powstał sojusz władz oświatowych, świata biznesu, nauki i co najważniejsze nauczycieli i uczniów. Ważny krok współdziałania na Pomorzu został zrobiony.
Napisz komentarz
Komentarze