„Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym” - tak w całości brzmi nazwa projektu, który Gdynia zgłosiła do programu GEPARD. Inicjatywa wspiera rozwój bezemisyjnego transportu publicznego. Mamy już listę rankingową z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która potwierdza: miasto uzyskało dofinansowanie na zakup nowoczesnych, elektrycznych autobusów.
- To niezwykle ważny krok w unowocześnianiu naszego transportu publicznego, nad czym pracujemy już od lat. Nowe, elektryczne autobusy pozwolą na skuteczne zmniejszenie emisji ze sporymi korzyściami dla środowiska. To niezwykle innowacyjne pojazdy. Przed nami jeszcze niezbędne formalności dotyczące samego dofinansowania, czyli negocjacje poprzedzające ustalenie ostatecznych warunków – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
W ramach projektu w Gdyni ma pojawić się łącznie 6 nowych autobusów z napędem elektrycznym. Pojazdy dzięki wykorzystaniu „systemu ładowania w ruchu” będą w stanie poruszać się tak samo wydajnie, jak autobusy z konwencjonalnym napędem. Zostaną wyposażone w baterie typu LTO o obniżonej pojemności.
Nowe elektryczne autobusy będą ponadto poruszać się w obrębie sieci trolejbusowej, dzięki której bateria będzie ładować się za pomocą zainstalowanych na autobusach pantografów – w dużym uproszczeniu odbieraków prądu. Skumulowana w ten sposób energia umożliwi obsługę odcinków linii komunikacyjnych bez wykorzystania sieci trakcyjnej. W każdym z sześciu pojazdów znajdzie się też system rekuperacji energii – rozwiązanie pozwalające na odzyskiwanie energii z hamowania pojazdu, którą można wykorzystać do zasilania układu napędowego. W ramach projektu Gdynia przeszkoli także kierowców autobusów.
Technologiczne zalety nowoczesnego taboru, który trafi do Gdyni pozwoli na planowanie rozwoju komunikacji bez potrzeby inwestowania w sieć ładującą poza obrębem sieci trolejbusowej. Lista zalet jest dużo dłuższa, uda się także uniknąć niskiej emisji dwutlenku węgla, ograniczyć pylenie i emisję tlenków azotu oraz benzopirenu.
Zgodnie z danymi zawartymi w liście rankingowej zatwierdzonej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, cały gdyński projekt ma kosztować dokładnie 15 510 300 złotych. Jak mówi regulamin programu GEPARD, maksymalne dofinansowanie może sięga 40% wydatków, dlatego Gdynia ze środków zewnętrznych otrzyma dokładnie 5 044 000 złotych. Na dofinansowanie mogą liczyć też cztery inne przedsięwzięcia zgłoszone przez MPK w Poznaniu, miasto Szczecin, miasto Inowrocław i gmina Polkowice.
Planowana data rozpoczęcia realizacji projektu to połowa sierpnia 2019 roku, jego zakończenie jest planowane na koniec 2019 roku.
Napisz komentarz
Komentarze