Agnieszka Foltyn urodziła się w Nowej Zelandii, wychowała się w Kanadzie, a mieszka w Norwegii, natomiast jej korzenie sięgają Trójmiasta. Jej mama, Maya Zborowska-Foltyn studiowała m.in. u prof. Kiejstuta Bereźnickiego, a dyplom obroniła w Akademy of Applied Arts we Wiedniu. Jejtata, Maciej Foltyn, ukończył architekturę na Politechnice Gdańskiej i Wydział Projektowania w PWSSP w Gdańsku. Oboje, w stanie wojennym,wyemigrowali do Nowej Zelandii, gdzie urodziła się Agnieszka i jej brat Bartek. W wieku szkolnym, wraz z rodzicami przenieśli się do Kanady, gdziedorastali wśród tamtejszej bohemy, co w przypadku Agnieszki, zaowocowało licencjatem na wydziale sztuk warsztatowych i historii sztuki Uniwersytetu Concordia w Montrealu (Kanada) oraz dyplomem Akademii Sztuk Pięknych w Trondheim(Norwegia). Byłastypendystką: TrondheimKommune w Berlinie (2018) i RAKE Visningsrom w Trondheim
Wystawiała w wielu miejscach po obu stronach oceanu, a jej prace trafiły dokanadyjskich muzeówi licznych prywatnych kolekcji Europy i obu Ameryk. Poza twórczością indywidualną, od lat uczestniczy i organizuje najróżniejsze warsztaty i biennale sztuki. Była lub jest członkiem zarządu, jurorem i kuratoremkilku galerii, konkursów i stowarzyszeń artystycznych w Norwegii i Kanadzie.W 2016 roku, razem z Per StianMonsås’em założyła kolektyw specjalizujący się w dużych instalacjach przestrzennych, który będzie rezydentem w Roja Art Labs na Łotwie i w Arteles Creative Centre w Finlandii. Jest również dyrektorką artystyczną angielskojęzycznegoczasopisma „List Magazin”, poświęconego współczesnej sztuce Norwegii.
Na swym koncie ma: 12 wystaw indywidualnych i 86 zbiorowych, 11 „kolektywnych” instalacjiprzestrzennych oraz 6 dużych projektów związanych ze sztuką kulinarną.
Agnieszka Foltyn większość jej twórczości z pogranicza sztuk pięknych i kulinariów, skupia się na budowaniu dialogu pomiędzy artystami, animatorami kultury i odbiorcami sztuki oraz budowaniu mostów ponad granicami, generacjami i profesjami. Niezależnie od tego studiuje historię swej rodziny i jej trójmiejskie korzenie, a także bada relacje pomiędzy twórcami dzieł, a ich odbiorcami.
Wystawa czynna w dniach 5 – 21 kwietnia 2019
Galeria Nairi, ul. Mariacka 34/36 Gdańsk
Napisz komentarz
Komentarze