poniedziałek, 2 grudnia 2024 14:47
Reklama
Reklama

Przetarg na autobusy elektryczne dla Gdańska rozstrzygnięty

Rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 18 autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną. Dziesięć autobusów standardowych i osiem przegubowych do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów dołączy już w przyszłym roku. Będą to autobusy MAN Lion’s City E. - Do gdańskiej floty dołączą pojazdy, które należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie. Ten fakt niezmiernie cieszy, i mamy nadzieję, że tę jakość dostrzegą i docenią gdańszczanie, podczas swoich codziennych ekologicznych podróży po naszym mieście – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Maciej Lisicki.
  • Źródło: Biuro prasowe UMG
Przetarg na autobusy elektryczne dla Gdańska rozstrzygnięty

Autor: UMG

- Poprzeczka w zakresie naszych oczekiwań dotyczących pojazdów - zarówno ich parametrów, jak i jakości została postawiona bardzo wysoko. I są tego efekty – dodaje wiceprezes GAiT ds. operacyjnych, Jerzy Wiatr. - Tylko najlepsze firmy były w stanie spełnić nasze wymagania. Otrzymaliśmy oferty od przedstawicieli czołowych marek, takich jak: MAN, Mercedes Benz, Solaris. Wygrała najlepsza oferta – mówi wiceprezes GAiT.

Jakość i zasięg

Na podstawie kryteriów oceny, takich jak cena oraz parametry techniczne wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. - Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT. – Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.

Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km.

Komfortowe i bezpieczne

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować będzie się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane będą w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED będzie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.

Pierwsze elektryczne autobusy jeszcze w tym roku

18 autobusów elektrycznych, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych, do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Dostarczy je wyłoniona w przetargu firma MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Na realizację zamówienia, czyli dostawę 18 autobusów elektrycznych wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wartość całego zamówienia, czyli 18 autobusów, to 61 782 900 zł brutto.

A jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.

- Bezemisyjny transport to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście i trend, do którego zmierza dziś cały świat. Elektryczne autobusy miejskie, oznaczają redukcję hałasu i CO2 w mieście, a w przyszłości także jego redukcję w skali globalnej, gdy bezemisyjne będą także źródła pozyskiwania energii. Co istotne, obecnie ponad połowa pasażerów przemieszcza się po Gdańsku korzystając z tramwajów, czyli pojazdów zeroemisyjnych – mówi zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski.

Przetarg na stację ładowania ogłoszony

Gdańskie Autobusy ogłosiły właśnie przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, która zlokalizowana będzie na zajezdni autobusowej. Stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. System zarządzania stacją ładowania zintegrowany będzie z systemami informatycznymi GAiT – ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie skorelowane z godziną jego wyjazdu z zajezdni.

Pojazdy podczas nocnego ładowania będą prekondycjonowane. Oznacza to, że już momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych. - Dodatkowo, zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba – dodaje wiceprezes Wiatr.

- Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni - rozwiązanie, które Gdańsk na taką skalę realizować będzie jako pierwsze duże miasto w Polsce - to aktualnie zauważalny już trend w Europie. A plusów tego rozwiązania jest wiele – mówi wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr. - Między innymi, nie ma potrzeby budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta, która wraz z bardzo szybkim rozwojem technologii, prawdopodobnie w nieodległej przyszłości straci rację bytu, biorąc pod uwagę wyraźnie rosnące zasięgi pojazdów. Ponadto, co istotne pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, mieszczące się w użytecznym zasięgu pojazdu, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania. Dodatkowo ładowanie pojazdów w zajezdni, a więc brak konieczności ładowania pojazdów na mieście, nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania. Przyjęty przez nas system ładowania daje także możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd – zaznacza wiceprezes GAiT.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikuje o dofinansowanie przedsięwzięcia budowy stacji ładowania w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu portalpomorza.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 5°C Miasto: Gdańsk

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 13 km/h

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: StanleyTreść komentarza: Tusk wielokrotnie dawał wyraz, delikatnie mówiąc, niechęci do tego co poleskie i patriotyczne. zgodzę sie z Sp. Alboinem, że każdy może sie pomylić, błądzić, natomaist rzesza gawiedzi, któej to nie przeszkadza, albo nawet sie PODOBA, powinna budzić przerażenie.Źródło komentarza: BEZ STRACHU. Albin Siwak o Doladzie Tusku - szokujące wspomnienieAutor komentarza: BogdanTreść komentarza: Oszukują i faszerują. Nie papryczkowe ani malinowe tylko pestycydowe...Źródło komentarza: Nowy test Fundacji Pro-Test: Wszystkie sprowadzane z zagranicy pomidory zawierały pestycydyAutor komentarza: Westlake LoanTreść komentarza: Jestem szczerze wdzięczny Panu za poprowadzenie mnie właściwą drogą, która umożliwiła mi dzisiaj otrzymanie pożyczki po tym, jak oszuści oszukali mnie z pieniędzy. Jeśli znalazłeś się w skomplikowanej sytuacji i chcesz uzyskać pożyczkę od osoby godnej zaufania i uczciwej, nie wahaj się skontaktować z WESTLAKE LOAN pod adresem: [email protected] Telegram___https://t.me/loan59Źródło komentarza: Mężczyzna chciał zabić żonę siekierą. Później popełnił samobójstwo.Autor komentarza: RamparamTreść komentarza: Biedny łoś... ale prawdziwe losie to urzędasy i weterynarze, którym jak widać się nie chciało zareagować. W sumie db że nikt nie zastrzelił zwierzaŹródło komentarza: Ranne zwierzę i „spychologia”. Nikt nie chciał pomóc łosiowi...Autor komentarza: RobTreść komentarza: Niech się sam utopi... Prawie dożywocie, w sume za głupote... Ludzie słabo wyceniają swoje zycie ;-1Źródło komentarza: Recydywista groził pobiciem i utopieniem. Grozi mu 18 lat za kratami
Reklama