O SPEKTAKLU
Koncept i realizacja: Katarzyna Kania, Katarzyna Ustowska, Patryk Durski i Piotr Stanek
Dramaturgia: Katarzyna Kania
Występują: Katarzyna Ustowska, Piotr Stanek, Patryk Durski
Muzyka: Michał Drabczyk
Reżyseria świateł oraz projekt graficzny: Michał Kołodziej
Współpraca artystyczna: Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl
Spektakl rozpoczyna się od tańca, a taniec od interakcji ciał i obiektów. Ciała i obiekty z kolei - rozpoczynają się w cielesnym kolektywie. Wszystko to, funkcjonując w koniecznej wzajemnej relacji, napędza całą machinę rozwiązań, impulsów i kontekstów. Poszukiwania tancerzy koncentrują się wokół twórczej i destrukcyjnej mocy kolektywności oraz jej dynamik, a powstająca forma pozwala na grę, odkrywanie możliwości i granic tego kolektywu. Twórcy eksplorują temat intymności. Odbywają podróż w głąb relacji międzyludzkich i nie-ludzkich, wychodząc od pytania: Czy jednostka może być wyemancypowana, uwolniona spod wszelkiego „obcego” wpływu? Budują poetycki dialog między jednostkowością a kolektywem. Eksplorują i eksponują taniec, który ma początek w interakcjach ciał, słów i obiektów. Paradoksalnie, im bardziej dążymy ku niezależności, tym mocniej wchodzimy w ścisłe relacje z innymi jednostkami i otoczeniem, bez których nie bylibyśmy w stanie skutecznie działać.
Premiera: piątek, 28 września, godzina 19.00, Czarna Sala
Kolejne spektakle: 29 i 30 września, Czarna Sala
Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska
Katarzyna Ustowska - absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz wydziału tańca współczesnego na University of Kent w Northern School of Contemporary Dance w Wielkiej Brytanii (2012). Magister w dziedzinie edukacji w tańcu współczesnym na Frankfurt University of Music and Performing Arts w Niemczech (2017). Współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw i Teatrem Trans-Atlantyk. Współtworzy Fundację polka dot w Gdańsku. Realizuje autorskie prace, tworzy projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i za granicą. Prowadzi autorski program edukacji tanecznej w otoczeniu pedagogicznym Montessori. Jest stypendystką m.in. Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatką nagrody Sopocka Muza dla Młodych Twórców.
Piotr Stanek - absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (2011). Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach m.in.: Jerzego Stuhra UBU KRÓL CZYLI POLACY, Rafała Urbackiego JARAM SIĘ, Jens Van Daele WORKING TITLE:EGO, Jacka Łumińskiego PRZEJŚCIA, Kuby Kowalskiego (Teatr Dramatyczny im. Stefana Żeromskiego w Kielcach) ZACHODNIE WYBRZEŻE, Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) KARIERA ARTURA UI. Laureat nagrody publiczności w konkursie Eurowizja dla Młodych Tancerzy 2013, uczestnik dwóch edycji festiwalu Deltebre Dansa (Hiszpania). We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty m.in.: SAMSARA, ZRABOWALI MI SKŁADAKA (Klub Żak Gdańsk, rezydencja/premiera 2014), PLAN EWAKUACJI/EMERGENCY PLAN (rezydencja Krakowskie Centrum Choreograficzne 2015).
Katarzyna Kania - w roku 2016 rozpoczęła Master Program na kierunku Choreography and Performance w Giessen (Institute for Applied Theatre Studies) pod kierownictwem Bojany Kunst. W 2014 roku ukończyła Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (PWST Kraków) i od tamtej pory współpracuje z wydziałem w charakterze asystentki. Gościnnie kształciła się również w Tel Avivie (Kibbutzim College of Education) i Bratysławie (VSMU, Bratislava). Od 2012 - współzałożycielka polsko-niemieckiego kolektywu little:interference. Tworzy autorskie spektakle oraz projekty artystyczne i edukacyjne we współpracy z polskimi i zagranicznymi artystami. Uczestniczyła i występowała na międzynarodowych festiwalach, m.in.: Dei Due Mondi w Spoleto, Flora Theatre Festival w Ołomuńcu, Baltic House Theatre Festival w St. Petersburgu, Deltebre Dansa w Hiszpanii. W 2017 została stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska oraz niemieckiego stypendium artystycznego DAAD.
Patryk Durski - absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (obecnie Akademii Sztuk Teatralnych) na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Działa jako niezależny twórca. Współpracował z kompanią Burning Bridges Jensa van Daele. W ostatnich pracach eksploruje technologicznie zapośredniczoną zależność ruchu i dźwięku, w których technologia pełni rolę przedłużania i poszerzania możliwości percepcji cielesnej, współtworzy również grupę LineAct, w której oprócz konwencjonalnych środków wykonawczych oraz metody site specific używana jest technika tańca wertykalnego.
Michał Drabczyk - absolwent wydziału inżynierii dźwięku i produkcji muzycznej Uniwersytetu Wolverhampton w Wielkiej Brytanii. Ukończył studia ze specjalizacją w kompozycji filmowo-telewizyjnej oraz miksie. Swoje doświadczenie zawodowe zbierał w studiach nagraniowych w Birmingham, a w Polsce pracował jako realizator i producent w trójmiejskich studiach takich jak Humidor Records, Audioplanet oraz ze studiem animacji poklatkowej Trefl. Komponuje muzykę do filmów m.in dla studia Kadr, Łódzkiej i Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz innych form audiowizualnych. Jako Michael Warren działa na polskiej scenie elektronicznej, w roli producenta i twórcy audio-wizualnych live-aktów.
Teatr Dada von Bzdülöw - założony przez Leszka Bzdyla - reżysera i choreografa oraz Katarzynę Chmielewską - tancerkę i choreografkę; na scenie od 1992; niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów inscenizujących spektakle we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, takimi jak: Teatr Wybrzeże / Gdańsk; Klub Żak / Gdańsk; Dance Advance / Philadelphia, USA; Les Hivernales / Avignon, Francja; Stary Browar / Poznań; Teatr Nowy / Łódź; Fundacja Nuova / Poznań. Od 2008 roku reprezentowany przez Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, z siedzibą w Gdańsku i związany z Teatrem Wybrzeże / Gdańsk /, gdzie regularnie wystawia wszystkie premiery i spektakle repertuarowe. Dotychczas zespół stworzył już 50 spektakli, z powodzeniem prezentowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W bieżącym repertuarze: DZISIAJ, WSZYSTKO, INTRO, WHY DON'T YOU LIKE SADNESS?, STRATEGIA, MIMOWOLNA REAKTYWACJA.
ONE Teatru Dada von Bzdülöw
GDAŃSK Teatr Wybrzeże zaprasza na premierę ONE, czyli 51 spektakl istniejącego od 1992 roku Teatru Dada von Bzdülöw. Przedstawienie zostanie zaprezentowane w piątek, 28 września o godzinie 19.00 w Czarnej Sali. Poprzednia premiera DZISIAJ, WSZYSTKO podsumowywała niejako 25 lat artystycznych poszukiwań zespołu założonego przez Leszka Bzdyla i Katarzynę Chmielewską. Nowe otwarcie należy do młodych twórców Teatru Dada. Spektakl ONE realizują Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek, znani gdańskiej widowni z kreacji w przedstawieniach Teatru Dada - ENCLAVE 4/7, INTRO i wspomnianym już DZISIAJ, WSZYSTKO - oraz Katarzyna Kania, studentka choreografii w Giessen (ATW) i Patryk Durski, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Spektakl ONE powstaje pod opieką artystyczną Katarzyny Chmielewskiej i Leszka Bzdyla.
- 28.08.2018 07:58 (aktualizacja 01.04.2023 05:11)
![ONE Teatru Dada von Bzdülöw ONE Teatru Dada von Bzdülöw](https://static2.portalpomorza.pl/data/articles/xl-one-teatru-dada-von-bzdueloew-1654102048.jpg)
Napisz komentarz
Komentarze